Programul Naţional de Dezvoltare Rurală (PNDR) cuprinde
fonduri europene de peste 8 mld. euro (nerambursabile), aferente perioadei
2014-2020. Acceptarea Patriarhiei Române ca membră în Comitetul de Monitorizare
a PNDR a atras primele critici din partea lui Laurenţiu Baciu, preşedintele
Ligii Asociaţiilor Producătorilor Agricoli din România (LAPAR), şi ea membră a
Comitetului.
Laurenţiu Baciu a declarat, pe Pagina de Agricultură, că Bisericile nu ar trebui să poată accesa PNDR, întrucât
nu sunt “fermieri activi”. “A fi fermier activ înseamnă să ai ca principal CAEN
unul legat de agricultură, iar bisericile nu au ca ocupaţie principală aşa
ceva”, a declarat Baciu.
Au urmat criticile unor ziarişti şi ale unor comentatori de
pe facebook la adresa BOR. “Sumele puse la bătaie înseamnă oportunități pentru
fermieri, agricultori, pentru foarte mulți agenți economici ale căror
activități sunt legate direct de diferite sectoare ale agriculturii”, afirmă
Marian Petru într-un articol pe România Curată. Această frază sintetizează temerea criticilor: “biserica
vrea doar bani, deşi ea nu produce nimic şi nu plăteşte impozite”. Toţi
criticii se doresc obiectivi, desigur, dar la o privire mai atentă din vorbele
lor nu rămân prea multe.
Întâi să
vedem cine poate fi membru în Comitet: “reprezentanți la nivel de factori de
decizie ai autorităților administrației publice centrale, ai structurilor asociative
ale administrației publice locale, ai partenerilor relevanți (ONG-uri şi
universități)”. (sursa: aici) Ce am reuşit să aflu de pe situl pndr.ro este componenţa Comitetului de Monitorizare din 2013.
Pentru a ne face o idee despre diversitatea de interese reprezentate acolo,
datorită oportunităţile oferite de PNDR, voi enumera câţiva dintre cei 30
membri din 2013: LAPAR, Ministerul Economiei, Institutul Naţional de
Statistică, Fundaţia Adept, Asociaţia Română a Băncilor, Asociaţia
Proprietarilor de Păduri, Societatea Ornitologică Română.
Există două argumente pentru prezenţa Patriarhiei în
Comitetul PNDR.
Unităţile de cult ale
Patriarhiei Române totalizează suprafeţe agricole mai mari decât majoritatea
celorlalţi membri din Comitet şi ele au probleme specifice, din cauza organizării
interne şi a faptului că (mai ales mănăstirile) au de cultivat suprafeţe mari
pentru uz intern, şi nu comercial. Prin uz intern se înţelege şi furnizarea de
resurse specifice pentru activitatea social-filantropică a BOR.
În al doilea rând, de
la aderarea României la UE, monumentele istorice de categorie B (=de interes
local) din mediul rural se finanţează prin fondurile de dezvoltare rurală. Majoritatea
monumentelor de categorie B sunt deţinute de episcopii. Doar în judeţul Giurgiu
sunt peste 400 monumente de categoria B (sursa: aici),
deci câteva mii în toată ţara. Astfel, Patriarhia este reprezentativă şi pentru
liniile de finanţare pentru monumente. De altfel, pentru programul european
“rural” nu înseamnă doar “cultivarea pământului”. De ex., la “Submăsura 7.6
Investiţii asociate cu protejarea patrimoniului cultural” la beneficiari sunt
enumerate şi unităţile
de cult, conform legislaţiei în vigoare.
Politica UE este de a include
în circuitul economic cât mai mult din activitatea rurală, pentru a încasa
impozite. O problemă a Patriarhiei este că, în baza unui Regulament al Comisiei
Europene din 2013, care se aplică în România din 2015, unităţile de cult ce
deţin suprafeţe mari nu mai sunt considerate fermieri activi, ca urmare nu mai au
dreptul nici măcar la subvenţia la hectar sau pe cap de animal. De aceea, aceste
unităţi de cult fie îşi lucrează pământul fără să ia subvenţii, fie îl
arendează, şi atunci arendaşul încasează subvenţia. Rămâne de văzut cum va putea
rezolva BOR această problemă juridică şi economică şi dacă va avea vreun ajutor
din partea Comitetului de Monitorizare.
Din motive istorice, nu
sunt multe în ţara asta în care BOR şi cultele, în general, să nu aibă ceva
direct de spus, din proprie experienţa şi pe bună dreptate. Biserica are
capacitatea instituţională de a ajunge până la ultima localitate din ţară. În anul
2013 BOR a mai avut un protocol de colaborare cu MADR, pentru informarea
locuitorilor din zonele rurale despre fondurile europene pentru dezvoltarea
agriculturii și a satului românesc, prin susținerea campaniei “PNDR vine în
satul tău”.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comentariul dvs. așteaptă moderarea.