Conferinţa Sistemul de sănătate – o prioritate pentru
România?, organizată de Medien, a fost dominată de preşedintele Colegiului
Medicilor din România, prof. dr. Vasile Astărăstoae, altfel tema anunţată -
problemele sistemului de sănătate care impun reforma – ar fi fost uitată în
dezbaterea despre dificultăţile industriei farma şi avantajele asigurărilor de
sănătate private.
Din partea
Secretariatului General al Guvernului a vorbit Alexandru Păcurar, consilier expert
în legislaţie. Legea parteneriatului public-privat (PPP) reprezintă o şansă
pentru bugetul insuficient al sistemului sanitar. Finanţarea unui proiect se
face integral de către firma privată, iar partenerul public contribuie cu
activele (clădiri, terenuri etc.). Legea
nu e un panaceu şi nu va înlocui achiziţiile publice, ci va lucra după alte
reguli. Partenerul public va administra obiectivul după ce investitorul privat
îşi va fi recuperat investiţia. Iniţierea unui proiect îi aparţine partenerului
public (consiliu local sau judeţean, minister sau guvern).
Reprezentantul
unei firme private a cerut ca în noua lege a sănătăţii să se prevadă cum se va
face evaluarea activelor cu care vine partenerul public, în condiţiile în care
valoarea lor contabilă e foarte ridicată şi nu e egală cu valoarea de piaţă. El
a dat exemplul unei aripi de spital, care are o valoare contabilă mare şi face
dificilă evaluarea participaţiei.
Dr. Astărăstoae a
spus că asta nu are nici o legătură cu legea sănătăţii. În OECD, din investiţiile
care se fac în sistemul de sănătate, cele private reprezintă mai puţin de 20%;
legea PPP nu reprezintă un progres semnificativ pentru că nu atrage fonduri
masive. Dânsul a dat ca exemplu judeţul Iaşi, în care Universitatea a investit
cu 40% mai mult decât Ministerul
Sănătăţii. Legea sănătăţii trebuie să aibă ca scop scăderea morbidităţii şi a
mortalităţii evitabile. Sistemul privat nu va salva sănătatea din România
pentru că este reglat de interesul comercial, care nu ţine cont de responsabilitatea
socială.
Din partea Casei
Naţionale de Asigurări de Sănătate a vorbit dr. Marius Filip, medic şef la
direcţia generală de evaluare. Casa nu este un organizator de sănătate, iar
politica sanitară este staţionară. În prezent proiectele Casei sunt reţeta
electronică, cardul de sănătate şi dosarul electronic al pacientului, ce
prezintă elemente inovative pentru mentalitatea corpului medical. Reţeta
electronică este un instrument de prescriere a medicamentului cel mai optim
pentru pacient. Cardul electronic va fi lansat în august, întâi într-un judeţ,
şi până în 2014 în toată ţara. Dosarul electronic se află încă în dezbatere; el
ajută la administrarea tratamentului cel mai optim şi din punctul de vedere al
Casei, adică financiar. Eficienţa sistemului va creşte cu cel puţin 20%.
Instrumentele electronice nu „economisesc propriu-zis bani” pentru că aceştia
se întorc tot în sistem. Sistemul public asigură stabilitate la plata
furnizorilor de servicii medicale. Concurenţa cu asiguratorii privaţi este
motorul dezvoltării societăţii, dar aceştia nu sunt suficienţi de activi pentru
a creşte calitatea serviciilor medicale.
Dr. Astărăstoae a
vorbit despre tentativa de încălcare a libertăţii profesionale a corpului
medical prin faptul că pentru soft-ul propus penru reţete electronice se
folosesc prospecte de medicamente şi nu indicaţiile din tratatele medicale. La indicatorii
economici sistemul de sănătate românesc stă foarte bine. Spre deosebire de alte
ţări, care au deficite de miliarde de euro, România are deficit zero pentru că
un manager de spital nu poate depăşi bugetul; pacientul îşi cumpără singur
medicamentele. Problema sunt investiţiile, care au ca medie pentru UE 6% din
PIB, iar pentru OECD 12% din PIB. Faptul că sistemul nu e finanţat şi banii
sunt prost gestionaţi e acoperit cu perdele de fum despre plăţile informale
(care există şi la Viena!) şi acuze de malpraxis în presă. (Presa mai bine şi-ar rezolva problemele ei de malpraxis, a spus dr.
Astărăstoae.) Cei 5200 de medici români din Franţa şi cei 3500 din Marea
Britanie nu trec prin acuzaţii de malpraxis.
O societate
privată de asigurări de sănătate va rezolva problemele mari de sănătate ale
unui asigurat în acelaşi spital de stat, cu aceiaşi medici. Din 2007 au plecat
peste 11.000 medici pentru că în UE un rezident e plătit cu 1100 euro, în timp
ce la noi un specialist are 500 euro. Faptul că medicii nu au „migrat” în
medicina privată arată că nici acolo nu sunt salarii sau condiţii de muncă
mulţumitoare. Avem cel mai mic număr de medici la 1000 locuitori, care sunt şi
distribuiţi neomogen în teritoriu. În ceea ce priveşte managerii din sănătate,
specialitate medicală distinctă, ei au avut de suferit prin decredibilizarea
instituţiei concursului şi a numirilor pe criterii politice; „ignorarea” lor a
fost păguboasă pentru sistemul de sănătate.
Asiguratorii
publici sau privaţi trebuie să respecte aceleaşi reguli, iar asiguratul are
dreptul la informare corectă şi dreptul să se înscrie unde vrea. Între
serviciile medicale oferite nu trebuie să existe diferenţe semnificative pentru
că pe pacient nu îl interesează cine e proprietarul. Serviciile medicale sunt o
formă complementară, ce va scădea presiunea pe sistemul public; ele se vor
orienta spre domeniile eficiente (stomatologia, ginecologia, chirurgia
estetică) şi pe un anumit segment al populaţiei, care poate plăti. Sistemul
public se va găsi astfel degrevat şi se va putea axa spre politici de sănătate
publică.
Alte ţări au
crescut alocaţia pentru sănătate de la bugetul de stat pe un principiu
economic: oamenii sănătoşi sunt productivi, cresc PIB-ul şi sunt un avantaj
pentru investiţiile directe. La noi ministerul industriei are un buget de patru
ori mai mare decât cel al sănătăţii.
Pentru firmele de
asigurări de sănătate, reprezentate la dezbatere, obiectivele reformei sunt
restructurarea administrativă şi juridică a sistemului public de sănătate,
reaşezarea medicului de familie în centrul serviciilor medicale, realizarea
unui cadru de competiţie şi identificarea unor surse de finanţare suplimentare.
Asiguratorii vor avea un cuvânt de spus în dezvoltarea furnizorilor de servicii
medicale. Pentru asiguraţii care nu contribuie, dar care beneficiază de
servicii gratuite, cineva trebuie să plătească.
Dr. Astărăstoae a
vorbit despre potenţialul populaţiei de a apela la clinicile private, foarte
redus când 20% din populaţie trăieste sub pragul sărăciei. Clinicile private
abia îşi trag sufletul. 70% sunt concentrate în Bucureşti; puţine sunt în
Timiş, Iaşi, Cluj. Majoritatea sunt furnizori şi pentru Case, deci încasează
bani din asigurările obligatorii de stat (pentru serviciile medicale
asigurate). Cât despre asigurările de malpraxis, societăţile au ştiut să se
impună în legislaţie şi ia bani de la toţi medicii, pe care i-au obligat să
plătească poliţe. Valoarea lor se va vedea atunci când vom avea legislaţie de
înţelegere amiabilă; în noua lege a sănătăţii există un articol pe tema asta.
Calitatea actului
medical e supravegheată de Colegiul Medicilor, iar calitatea serviciului
medical este responsabilitatea celui care face politica de sănătate. O
societate de asigurări supraveghează clauzele contractuale dintre unitatea
medicală şi pacient; ea nu are cum să verifice calitatea serviciului medical. Iar
ca medic legist cu experienţă dr. Astărăstoae nu are încredere în expertizele
societăţilor de asigurări.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comentariul dvs. așteaptă moderarea.