Institutul de Cercetare a Calități Vieții (ICCV) a publicat luna trecută
raportul Strategie de politici sociale:
România 2013-2020, coordonat de Cătălin Zamfir, care invită la o dezbatere
în paginile revistei Inovația socială.
Raportul poate fi citit integral aici.
Voi prezenta doar ideile principale.
Situația socială fără precedent a țării necesită revizuirea politicii
sociale, care organizează sistemele de asigurări (educația, sănătatea, ajutorul
de șomaj), susține familiile cu copii și asigură protecția grupurilor vulnerabile.
Starea socială a României în
2013
Este rezultatul întâlnirii economiei cu politicile sociale. Economic, România
se plasează pe ultimele locuri în UE. Locurile de muncă salariale s-au redus la
jumătate în 23 ani (4,3 mil. în 2011), ceea ce a dus la scăderea surselor
bugetare pentru programele sociale. Creșterea ocupațiilor nesalariale nu a
reprezentat o alternativă pentru că a oferit venituri fluctuante, deseori
neasociate cu asigurări sociale și medicale. Doar 2% din populația ocupată sunt
patroni.
Deprecierea valorii muncii este factorul principal al sărăciei. Au apărut
noi forme de exploatare a muncii, prost plătite, cu riscul alunecării spre
delincvență și efecte sociale negative. Salariul mediu a crescut modest în 23 ani
(124%), iar salariul minim reprezintă 62% din valoarea celui de pornire (1989)[1].
Sărăcia afectează populația activă economic: 19% dintre români trăiesc în
sărăcie relativă, față de 8,9% media din UE. Deținerea unui loc de muncă nu mai
este o garanție a evitării sau ieșirii din sărăcie.
În 1989 o familie cu doi copii și două salarii minime pe economie se afla
la limita minimului decent de viață. Acum ea acoperă 48% din coșul minim necesar
unui trai decent. Toate familiile cu salarii mici se afundă în 2013 în sărăcie.
Altă sursă de sărăcie este îndatorarea. În 2006 populația României a
devenit debitor net față de bănci; creditul a depășit valoarea economiilor
depuse în bănci.
Cheltuielile sociale publice sunt, ca procent din PIB, cele mai scăzute din
Europa: 21% față de 35% media în UE. România atribuie 35,9% din buget pentru
protecția socială (în 2010), față de media UE – 39,9%. Resursele financiare
scăzute au, printre alte cauze, și politica de îndatorare publică irațională. În
2010 România s-a îndatorat cu 20 mld. euro, fără o explicație clară a necesității și utilizării banilor; bugetul
este și astăzi grevat de îndatorarea de atunci.
Ajutorul de șomaj a devenit cronic și s-a transformat în neocupare și din
cauza politicilor ocupaționale ineficiente. Neocuparea reală este mult mai mare
decât cifra șomajului.
Alocația pentru copii, principala formă de ajutor a famiilor cu copii, s-a
depreciat în raport cu salariul. Dacă în 1989 ea reprezenta 11,5% din salariul
minim, în 2013 ea este 8,3%. Marketizarea serviciilor sociale (educație,
cultură, sănătate) a grevat suplimentar bugetele familiilor.
Veniturile ocazionale reduc temporar greutățile unei familii, dar o fixează
într-o stare socială marginală cronică.
Tolerarea corupției este un factor important de sărăcire și de distorsionare
a economiei. Deşi promovarea concurenţei în economie a fost un obiectiv politic
central, ca mecanism reglator al preţurilor, intervenţia monopolurilor este
substanţială în domeniile carburanţilor, telefoniei fixe şi mobile, al
distribuţiei de electricitate, gaze naturale, energie termică sau al
distribuţiei anumitor medicamente.
Probleme sociale grave (abandonul școlar, persoanele fără acte de identitate,
mai ales copii) sunt deseori ignorate de politicile publice.
ICCV estimează că în prezent circa jumătate din populația țării este săracă
sau la marginea sărăciei, cu șanse mici de a-și îmbunătăți viața. În marile
orașe au apărut pungi de sărăcie extremă (comunități care trăiesc folosindu-se
de gropile de gunoi).
Cei mai afectați de sărăcie sunt copiii și tinerii sub 25 ani, resursa
esențială a României viitoare. În țara noastră copiii sunt categoria cea mai
afectată de sărăcia relativă (48,7%) față de media UE (26,9%). Sărăcia copiilor
reprezintă mai ales lipsa oportunităților de creștere și de dezvoltare normală.
Prin anumite politici de protecție socială, în unele țări din UE o familie cu
copii depășește mai repede pragul sărăciei, decât una fără copii.
Copiii cu situația cea mai gravă provin din pungile de sărăcie extremă
(copii practic fără șanse de incluziune socială), familiile cu sărăcie cronică,
monoparentale sau cu părinți plecați în străinătate sau din starea de abandon.
Rata de ocupare a tinerilor între 18 și 24 de ani este de doar 23,9%. De
doi ani a apărut o problemă socială nouă: cum vor fi sprijiniți cei aproape 40%
din tinerii de 18 ani să-și ia bacalaureatul? Pentru doi ani consecutivi,
dintr-o cohortă de 225.000, mai puțin de 200mii intră în bacalaureat din cauza
abandonului școlar, iar dintre aceștia doar 100mii îl promovează.
Alte probleme sociale grave sunt accesul dificil la locuințe și creșterea îndatorării
populației, în condițiile scăderii predictibilității veniturilor obținute din
muncă. România se situează pe locul II în UE la indicatorul locuințe
supraaglomerate (57,7% în 2009). În 2009 începe să crească proporția celor care
nu-și achită la timp cheltuielile obligatorii. Cele mai multe restanțe se înregistrează
la cheltuielile pentru utilitățile locuințelor (49,4%).
Politica economică
ICCV propune drept obiective sociale prioritare creșterea ocupării
salariale și creșterea valorii muncii. Politica fiscală și salarială trebuie să
facă munca rentabilă.
Pentru o economie stabilă ar trebui încurajate acumularea de capital și investițiile
naționale, susținute întreprinderile de nișă (IT, agricultura bio, industria
alimentară și a mobilei), IMM-urile și antreprenoriatul local; economia trebuie
curățată de corupție.
Direcțiile politicii sociale
până în 2020
1. Consolidarea sistemului actual de protecție socială
§
Sistemul
de pensii: Pilonul II are efecte negative asupra Pilonului I și grevează
salariile. Se va evalua contopirea lui cu Pilonul I sau III. Pensiile speciale
trebuie eliminate și pensia trebuie calculată după o formulă unică. Veniturile
netaxate trebuie desființate (contractele de mandat ale unor manageri, plățile
compensatorii, salariile de bază primite de militari/magistrați la ieșirea la
pensie).
§
Alocațiile
pentru copii trebuie cuplate cu responsabilizarea părinților.
§
Creșterea
accesibilității la servicii sociale.
2. Scoaterea copiilor și tinerilor din starea de sărăcie
absolută este o urgență; tinerii ajung săraci printr-un mecanism
intergenerațional de perpetuare a sărăciei. ICCV propune elaborarea unui
program național până în dec. 2013, care să fie pus în aplicare din 2014.
3. O strategie de dezvoltare a sistemului de asistență
socială, cu o lege nouă de funcțioare și apropierea asistentului social de
comunitate și de școală.
4. Programe punctuale: acte de identitate personală pentru
toți, școală pentru toți, program de locuințe sociale la nivelul a 75% din
nevoile actuale până în 2020, politică salarială cu impozitarea progresivă a
veniturilor.
5. În ceea ce privește problemele social-economice ale
romilor, ele se întrepătrund cu cele ale restului populaţiei și trebuie să fie
tratate integrat cu programele dedicate întregii populaţii. Este nevoie de
dezvoltarea unei concepţii de includere a problemelor romilor în problematica
social-economică a întregii populaţii și de elaborarea unor programe
complementare pe aspecte specifice.
6. E necesar un sistem de monitorizare a problemelor sociale
ale României, care să ofere date consolidate politicilor publice.
Concluzie
În situaţia actuală de criză, politica socială poate
aduce o contribuţie importantă la relansarea social-economică şi politică a
României. Dar creșterea calității vieții în comunitate nu depinde doar de stat,
prin funcția sa socială, ci și de agenții economici, mass media, școală,
inițiativele cetățenești și de culte.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comentariul dvs. așteaptă moderarea.