Dacă dreapta și stânga în politică se definesc prin raportarea la Dumnezeu,
cultură şi tradiţie, în domeniul economic se pare că nu putem fi decât liberali, capitalişti, adepți ai economiei
de piață sau ai economiei sociale de
piață, ”sinonime” cu înțelesuri diferite în funcție de timp și de loc doar
pentru cunoscători.
În România, statul a fost actorul principal al modernizării țării prin
politica liberalilor. Partidul Liberal s-a format în 1875 ca reprezentant al
intereselor burgheziei în formare (comercianţi, meseriaşi, bancheri) şi al
intelectualităţii, ce aveau în comun dorinţa de a forma capitalul autohton şi
de a consolida statul. Cea mai lungă guvernare din istoria Regatului a obţinut
Independenţa în 1877 şi a instaurat monarhia constituţională în 1881. Partidul
a contribuit diplomatic şi politic la realizarea Unirii din 1918, urmată de mai
puțin de două decenii de pace pe plan extern și de instabilitate politică
internă. Partidul Liberal a naţionalizat subsolul, a împroprietărit țăranii și
a adoptat o legislaţie menită să sporească şi, mai ales, să consolideze
ponderea capitalului autohton în economie. Liberalismul românesc a însemnat
proprietate de stat puternică, înființarea serviciilor publice (învățământ
primar gratuit, servicii sanitare etc.) și intervenționism în economie, pentru
că România întregită s-a confruntat cu problema organizării pe plan intern şi a
recunoaşterii frontierelor pe plan extern. Rezolvarea problemelor sociale şi
economice din ţară, realităţi dureroase cu vechime istorică, se înscria în
orizontul de aşteptare al românilor acum, după ce 5% din populaţia activă
pierise în Marele Război; practic fiecare familie dăduse jertfa sa de sânge
pentru România Mare.
Între 1918 şi 1938 România a fost guvernată mai mult de zece ani sub stare
de asediu şi cu o lege de cenzură a presei. Grevele şi manifestaţiile care au
dus la instabilitate politică– peste 26 de guverne în acest interval – sunt explicate,
în parte, de structura proprietăţii şi de cea demografică a ţării, care
produseseră în timp inegalităţi sociale şi economice grave.
Dintre firmele individuale, circa 10% erau deţinute de români şi 60% de
cetăţeni străni. În totalul societăţilor industriale şi al băncilor, capitalul
românesc reprezenta mai puţin de 30%[1].
Ponderea românilor în consiliile de administraţie era mai mică de 50% şi o
serie de industrii erau dominate de capitalul unor minorităţi etnice, ce
tindeau să obţină monopolul. În comerţ capitalul evreiesc deţinea 60% dintre
firme. Recensământul realizat abia în 1930 arăta că 72% din cetăţeni erau
români şi că 46% din populaţie avea sub 20 ani[2];
majoritatea locuia în mediu rural și era românească. Doar 55% din populaţie
ştia carte. La acestea se adăuga şi o insuficientă reprezentativitate a
românilor în Parlament, mai ales pentru provinciile istorice alipite în care ei
nu avuseseră libertăţi politice depline şi în care sistemul electoral a rămas
acelaşi pînă în 1926, cînd a fost uniformizat la nivel naţional.
Instabilitatea politică a fost ”rezolvată” de Carol II în 1938, care a
inițiat, fără să știe, șirul de dictaturi încheiat în 1989. Structura
proprietății a fost schimbată dramatic prin Legea nr. 119 din 11 iunie 1948
pentru naţionalizarea întreprinderilor industriale, bancare, de asigurări,
miniere şi de transporturi, prin care România a trecut de la economia de tip
capitalist la economia de tip centralizat. Practic 90% din economia ţării a
fost transferată în proprietatea Statului. Legea stipula în primul rând că erau
naţionalizate toate resursele solului şi subsolului care nu se găseau în
proprietatea Statului la data intrării în vigoare a constituţiei Republicii
Populare Române din 1948. A doua componentă o reprezentau întreprinderile
individuale, toate tipurile de societăţi, asociaţiile particulare industriale,
bancare, de asigurări, miniere, de transporturi şi telecomunicaţii etc. În
noiembrie 1948, controlul statului s-a extins asupra unei mari părţi din
locuinţele private.
Șirul de dictaturi s-a încheiat în Decembrie 1989. România era alta acum, cu
generații crescute fără Dumnezeu și cu ”elite” fără cunoștințe despre vârfurile
intelectualității românești ale anilor 1940, decimate în închisorile comuniste;
firul tradiției fusese rupt. Structura proprietății era alta, predominant de
stat.
După eliberarea de dictatura comunistă statul a fost văzut ca principal
inamic al libertăţii cetăţeanului. Stânga și dreapta în economie au fost
definite prin raportarea la proprietatea de stat. Dorința de libertate a dus la
demonizarea statului și la politica statului minimal: privatizare oricum, vinderea resurselor naturale,
prăbușirea serviciilor publice prin subfinanțare. Politica proastă a
locuințelor e principalul motiv al emigrării masive. (Regimul comunist permisese
ca o familie să poată deține o singură locuință, pe care putea s-o achiziționeze
prin credite de stat. A fost singura proprietate particulară de care te puteai
bucura în comunism, văzută ca atribut al libertății. Deocamdată, peste 90% din locuințele din România sunt proprietate
particulară, pe primul loc în UE și la mare distanță de celelalte state.)
Structura demografică s-a schimbat, prin renunțarea la modul de viață
tradițional, forțată de comunism, și prin emigrarea de după 1990, stimulată de
politici făcute în deplină libertate. Populația este îmbătrânită și problemele
sociale sunt altele; ”capitalismul” românesc a făcut ca 80% din salarii să fie
mai mici decât salariul mediu pe economie și mai puțin de 40% din PIB să fie
reprezentat de salarii.
FSN/PSD au încercat să conserve intervenționismul statului în economie, o ”tradiție”
continuată de comuniști prin natura lucrurilor. După 23 de ani modelul economic
este tot denaturat pentru că pe măsură ce proprietatea publică s-a redus și serviciile
publice s-au micșorat ca număr de salariați și răspândire în teritoriu, intervenționismul
ajunge să se răsfrângă asupra firmelor particulare.
Dreapta în economie înseamnă servicii publice bine administate, resurse
naturale deținute de stat și garantarea proprietății și a inițiativei particulare.
Statul nu trebuie să fie nici lăbărțat nici minimal, ci suplu și puternic, un
stat asigurator în fața riscurilor sociale.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comentariul dvs. așteaptă moderarea.