Unul dintre lucrurile care au evidențiat
ruperea României de regimul totalitar comunist la începutul anilor 90
l-a reprezentat introducerea studiului religiei în școli, revenindu-se
așadar la practica din perioada anterioară bolșevizării și impunerii
materialismului marxist-leninist. Ca atare îmi permit să spun că
revenirea religiei în școala românească este un adevărat simbol al
victoriei spiritului creștin asupra totalitarismului ateu!
Declararea de către CCR a invalidității
constituționale a unor articole din legea educației referitoare la
predarea religiei în școli are ca efect o anomalie practică, mai precis
spus inversarea regulii corecte prezente în legea actuală conform căreia
ora de religie face parte din trunchiul comun al programei școlare, dar
că părinții elevilor care nu doresc să participe la ora de religie pot
face o cerere în scris de neparticipare la obiectul de studiu amintit
care li se aprobă automat și fără nicio discriminare. Curtea
Constituțională vine să schimbe regula, o regulă absolut democratică ce
instituie principiul fundamental al libertății de alegere, astfel că
părinții elevilor care vor să participe la cursurile de religie devin
cei obligați să depună cerere pentru a beneficia de participarea
copiilor lor la ora de religie.
Interesant este faptul că în majoritatea
statelor europene se studiază religia, fie după principiul opțional
prezent până acum și în legislația românească pus în acord cu preceptele
cultelor reprezentate, lucru comun de exemplu Germaniei, fie în
sistemul obligatoriu precum se întâmplă inclusiv în Italia în baza
acordurilor dintre Vatican și guvernul italian, fie într-un sistem care
combină alegerea autorităților locale pusă în acord cu părinții, cultele
reprezentate și tradiția religioasă a locului respectiv, precum se
întâmplă în Marea Britanie. Studiul religiei în școală reprezintă
înainte de orice cunoașterea fundamentelor culturii și civilizației
căreia îi aparținem, cultură întemeiată pe bazele Sfintei Evanghelii și
cultură europeană care a asimilat armonios etica iudeo-creștină și care a
deprins prin mesajul lui Hristos valori precum libertatea de
conștiință, liberul arbitru, libertatea de expresie și de alegere și nu
în ultimul rând conștiința egalității omului în fața legilor și a Lui
Dumnezeu. Pentru noi, românii, Biserica a reprezentat constant un vector
de cultură și de coeziune națională, astfel că nu trebuie să neglijăm
niciodată uriașul aport pe care Biserica Ortodoxă și celelalte culte
l-au avut sub aspectul dezvoltării sistemului de educație, a sistemului
de sănătate publică, a culturii naționale și nu în ultimul rând al
luptei pentru unitate națională, lucru dovedit și de rolul episcopului
ortodox, Miron Cristea și a celui greco-catolic, Iuliu Hossu în actul
Unirii de la 1 Decembrie 1918.
Revenind la nefericita decizie a CCR
trebuie spus că este o hotărâre discriminatorie și antidemocratică
încălcând dreptul legitim al majorității formate din cei aproximativ
85-86% cetățeni români creștin-ortodocși și al celorlalți 13-14%
cetățeni români aparținând altor culte religioase spre a-și exprima
liber și direct valorile religioase, valori care sunt și valori de
natură socială concretă, rolul legilor fiind acela de se orienta după
realitățile existente în societate și nu cel de a construi o lume
utopică bazată pe teorii și ipoteze care nu au nicio pondere reală la
nivelul străzii și care tind să redeseneze artificial lumea în care
trăim. Nu cred că este în folosul CCR, instanță cu adevărat necesară pe
ceea ce înseamnă litigii juridico-constituționale majore, să
reglementeze poporului român după 2000 de ani de istorie și expresie
creștină ceea ce este moral ori mai puțin pentru societatea în care
trăim și felul în care putem ori nu să avem acces la cunoașterea
temeliilor autentice ale civilizației românești și europene. Statul,
prin legi, este dator să respecte adevărul social și să transpună în
norme juridice realitatea, iar adevărul social este unul simplu: românii
(indiferent de originea etnică) sunt indisolubil legați de identitatea
și tradiția creștină iar marea majoritate a lor sunt aderenți ai
Bisericii Ortodoxe Române!
Religia
în școală înseamnă cunoaștere, înseamnă cultură și spirit liber, și
înseamnă mai presus de orice valori morale autentice, valori care pot
sta pavază oricând în fața curentelor de gândire tributare
relativismului social și moral și a deconstructivismului postmodern!
Adresez invitația Bisericii Ortodoxe
prin Patriarhia României ca alături de Senat și Camera Deputaților să se
așeze la masa dialogului în scopul identificării soluției legale,
transparente și sigure pentru depășirea acestui impas nedorit și a
păstrării studiului religiei în școli, pe baza formatului prevăzut în
legea educației de acum.
Andre Malraux spunea că sec. XXI va fi
creștin ori nu va fi deloc, expresie care nu reprezintă o simplă
metaforă, ci adevărul unei lumi tot mai căzute sub ispita „redesenării”
propriei sale conștiințe, lucru care cu atât mai mult mă face să cred că
viitorul trebuie să aparțină unor valori fundamentale precum respectul
pentru persoană și alteritate, libertatea de expresie și de alegere și
nicidecum etatizării moralei individuale ori sociale și reglementării
excesive a formelor de expresie ale minții omenești!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comentariul dvs. așteaptă moderarea.