La începutul lunii decembrie 2012
a fost lansată sinteza raportului Traiectoria
tinerilor basarabeni veniţi la studii în România - între mit şi realitate,
efectuat de către Centrul European de Studii în Probleme Etnice al Academiei
Române şi Institutul pentru Românii de Pretutindeni „Eudoxiu Hurmuzachi” din
cadrul MAE. Cercetarea a avut ca obiectiv determinarea câtorva trăsături
identitare la nivelul tinerilor basarabeni care studiază în România, elevi de
liceu şi studenţi din centrele universitare mari (Bucureşti, Iaşi, Cluj-Napoca,
Timişoara, Galaţi), şi s-a bazat pe 450 de chestionare autoadministrate şi 35
de grupuri de discuţie.
Conform datelor oficiale, în anul
2011 numărul tinerilor aflaţi la studii în România, proveniţi din Republica
Moldova, era de 10.000, din care aproape 7.000 studenţi. Cercetarea a fost
făcută în perioada mai- oct. 2011.
Profilul general al tânărului
cuprins în cercetare are ca axe identitare integrarea în Europa alături de România,
reunificarea şi cetăţenia română. Peste 64% din cei intervievaţi au declarat UE
drept preocupare importantă în momentul de faţă. Peste 65,7% dintre ei ştiu că
există un destin comun al tuturor românilor şi răspund DA la întrebarea Sunteţi de acord cu reunificarea Basarabiei
cu România?. 60,4% dintre tineri susţin că dobândirea cetăţeniei române
trebuie să fie o prioritate pentru cetăţenii Republicii Moldova.
Bursa oferită de statul român reprezintă
puntea spre spaţiul românesc şi o şansă spre Europa, în acelaşi timp. România oferă
o şansă pentru o viaţă mai bună printr-o educaţie superioară şi cu un plus de
coerenţă: „[am venit aici] pentru a avea o
educaţie mai puţin coruptă şi mai de calitate decât cea din Republica
Moldova.”; „Pentru că aici sunt mai multe şanse” (student la Medicină, Bucureşti). 70,8% dintre
respondenţi sunt de acord cu expresia „România e a noastră”, 59,5% sunt de
acord că „bursa contribuie la apropierea dintre cele două maluri ale Prutului”
şi 53,2% - că „bursa e o rampă spre UE”.
Integrarea europeană nu înseamnă
neapărat plecarea la muncă în UE, ci aducerea unui viitor mai bun şi în Republica
Moldova. „Bursa oferă mai multe oportunităţi, prin urmare aici învăţăm pentru
un viitor mai bun” (student Studii Politice, Iaşi). Calificarea oferită de
bursă asigură şanse pentru găsirea unui loc de muncă în România şi în Uniunea
Europeană, în general. „Bursa înseamnă şi şanse de angajare pe piaţa muncii la
nivel de Uniune Europeană, deci avem speranţe să trăim mai bine” (student
Ştiinţe Economice, Iaşi).
„Bursele arată că României îi
pasă de noi, dar eu aş pune o condiţie
– cine primeşte bursa asta ori rămâne
în România, ori se întoarce în Republica Moldova, pentru că scopul lor este să
creeze elite, iar dacă în contextul ăsta nu se mai
înghesuie foarte mulţi să obţină bursă, nu-i nicio problemă, mai bine mai
puţini, dar buni, decât mulţi, dar slabi” (student Ştiinţe Politice,
Timişoara).
Citatul de mai sus e semnificativ
pentru preocuparea unora dintre studenţi, surprinsă pe parcursul cercetării.
Funcţia de a crea elite prin parcurgerea bursei arată că tinerii din Republica
Moldova au înţeles că, pe termen lung, problema crucială a dezvoltării ţării este
mai importantă decât cea a carierei personale.
Bursa este un factor de întărire
a coeziunii dintre tinerii orientaţi spre acţiunea socială. O parte dintre
studenţi au afirmat că vor să se întoarcă în Republica Moldova „pentru a schimba ceva”; „Să mergem
înapoi pentru a da ţara înainte!”; „Să fac dreptate acasă”; „Mă consider foarte
norocoasă; toţi prietenii mei sunt aici, am şansa să învăţ aici şi vreau să
răsplătesc România Mare” (student Relaţii Economice, Iaşi).
Bursa şi contactul implicit cu
spaţiul românesc asigură fundalul pentru conştientizarea problemelor grave de
dincolo de Prut: „după ce am venit aici am descoperit politica colectivă de
spălare a creierelor de acasă” (student Arhitectură, Bucureşti). Din acest
punct de vedere, bursa este un factor de
protecţie şi de recuperare a identităţii: „când stai acolo nu îţi dai seama, dar când vii în România realizezi diferenţele
şi manipularea” (student Construcţii, Timişoara).
Evenimentele sursă ale memoriei
identitare reprezintă momentele cu relevanţă colectivă care au valoare
fundamentală pentru ins. Acestea constituie puncte de plecare pentru
valorizarea şi construirea spaţiului social. Momentele sursă ale identităţii de
bază sunt: Unirea Basarabiei cu România de la 27 martie 1918 (66%), instituirea
limbii române ca limbă oficială (31 aug. 1990) - „sărbătoarea limbii române”
(55,9%), anexarea Basarabiei şi a Bucovinei de Nord ca urmare a Pactului
Ribbentrop - Molotov din 1939 (51,7%), anexarea Basarabiei la Imperiul Ţarist în
1812 (48,6%). Pe un plan mai îndepărtat urmează integrarea României în UE în
2007 (32,3%) şi războiul din Transnistria din 1992 (31,2%).
Memoria Unirii şi a instituirii
limbii române sunt cele mai importante elemente ale memoriei identitare a
tinerilor basarabeni aflaţi la studii în România, ceea ce caracterizează o memorie
restitutivă, şi nu resentimentară.
Tinerii se consideră în cea mai
mare parte români (peste 80%).
Spaţiul limbii se suprapune peste
cel al organizării societăţii. Fiind prin
excelenţă identitar, amploarea acestuia denotă gradul de desfăşurare a
identităţii etnice a vorbitorilor. O societate în care limba etniei majoritare
are statut inferior în spaţiul public este un spaţiu comprimat, iar identitatea
colectivă - asemenea. În Basarabia se înregistrează fenomene de recuperare a
spaţiului limbii române, ceea ce denotă că a început decomprimarea spaţiului
identitar. Pentru promovarea limbii sunt esenţiale efortul instituţional şi
iniţiativa. Limba română este limbă de comunicare prevalentă în şcoală (87,8%),
iar aşa-numita limba moldovenească reprezintă o noţiune ideologică.
Decomprimarea spaţiului identitar
se prelungeşte în familie, unde în cea mai mare parte a raioanelor predomină
româna (65,9% din cazuri).
Inerţia este mai mare în spaţiul
secundar, al anturajului, unde creşte ponderea utilizării limbii celuilalt;
româna se vorbeşte în 54,3% din cazuri. Fiind spaţiu al joncţiunii cu
vorbitorii altei limbi, anturajul are cea mai mare inerţie identitară. Aceasta
denotă flexibilitatea etnică mai mare a românilor basarabeni în raport cu
celelalte populaţii.
Distanţa socială priveşte gradul
de apropiere de tip etnico-rasial, ocupaţional şi religios dintre comunităţi, la
nivelul percepţiei individuale. Celălalt
este numit străin – atunci când este
factor de angoasă sau un altul generalizat
– când este factor de integrare comunitară. Istoria este o prezenţă de
netăgăduit la nivelul mentalului colectiv şi aici este una dintre sursele
percepţiei Celuilalt. De regulă, ceea
ce îl diferenţiază pe Celălalt de Mine este limba vorbită şi faptele lui din
trecut. Din cercetare a reieşit faptul că tinerii basarabeni nu se mai simt
atraşi de spaţiul cultural şi lingvistic rusesc.
„Dumneavoastră aţi rămas români,
dar la noi din '40 până în '89 ne-a dispărut identitatea, ne-au luat limba, a
fost mai greu” (student Istorie, Bucureşti). Respondenţii au cea mai mare
afinitate faţă de alţi români în a-şi alege prietenii şi partenerii de viaţă.
La nivel colectiv, coordonatele
percepţiei celuilalt (factorul rusofon) sunt:
presiunea geopolitică;
dominaţia economică prin
controlul asupra principalelor afaceri din R. Moldova şi prin dependenţa energetică;
comunitatea etnică inflexibilă
în ceea ce priveşte capacitatea de a învăţa coabitarea cu vorbitorii de limbă
română.
Mass-media şi politicienii sunt factori
care modelează percepţia spaţiului social; discursul lor are efecte asupra
chestiunii identităţii. Percepţia tinerilor basarabeni asupra politicului şi
mass-media în raport cu problema apropierii dintre cele două maluri ale
Prutului este relativ unitară.
Constatăm că politicienii dn
România sunt mai bine văzuţi decât mass-media, în ceea ce priveşte atmosfera pe
care o promovează pentru apropierea dintre România şi Basarabia. Pentru Republica
Moldova diferenţierea este mai puţin evidentă. Per ansamblu, nici mediul
politic, nici mass-media nu par a se bucura de încrederea tinerilor
intervievaţi, cel puţin nu în problematica în discuţie. Cu toate acestea, 61% dintre ei sunt convinşi
că statului român îi pasă de ei într-o formulă sau alta, iar dovada o
reprezintă bursa, care contribuie în mare măsură la apropierea dintre cele două
maluri al Prutului.
Una din cele mai mari probleme
ale tinerilor veniţi în România la studii nu o reprezintă loialitatea faţă de
simbolistica românească, ci lipsa unui cadru coerent de desfăşurare a
identităţii naţionale în special după terminarea programelor de studii. Aici,
administraţia şi politicile pentru piaţa forţei de muncă au un rol major.
Pentru orientarea lor în
localitatea unde studiază, precum şi pentru menţinerea unei legături coerente
cu celelalte autorităţi, se impune constituirea unei interfeţe de tutoriat dedicată
tinerilor basarabeni, la nivelul universităţilor.
Pentru a putea fi eficiente în
raport cu ceea ce presupune cetăţenia, bursele trebuie acordate şi pe alte
criterii decât cel etnic: după calitatea preocupării faţă de cultură, ştiinţă,
şi, nu în ultimul rând, faţă de propria identitate.
Din discuţiile avute au reieşit
următoarele probleme:
Sunt nefiresc de puţine locuri în universităţi pentru basarabenii care
termină liceul în România, în condiţiile în care circa o treime din tinerii din
R. Moldova beneficiază de locuri cu bursă în mediul preuniversitar.
La liceu, dar şi la unele facultăţi, condiţionarea obţinerii unui loc în
cămin de achiziţionarea mesei la cantină generează costuri care nu sunt acoperite
de bursă.
Îmbunătăţirea comunicării dintre Ministerul Educaţiei şi universităţi în
problematica studenţilor din R. Moldova, astfel încât acestea să ştie în timp
real câte locuri au rezervate pentru aceştia.
Prejudecăţi ce pot fi ofensatoare la adresa tinerilor din R. Moldova
care, în anumite cazuri, fie sunt consideraţi
studenţi străini, fie „ruşi”. Astfel, apare necesitatea înfiinţării unor
structuri care să dirijeze cunoaşterea reciprocă, atât la nivelul studenţilor,
cât şi al administraţiei şi profesorilor.
Studenţii sunt angajaţi mai greu tocmai pentru că sunt consideraţi
„străini”, iar odată angajaţi, sunt mai prost plătiţi. Astfel, oportunităţile
de angajare în România, în rândul tinerilor basarabeni, sunt destul de scăzute.
Studenţilor le este greu să obţină un loc de muncă pentru că nu au buletin
românesc; angajatorii „sunt din start descurajaţi” de sistemul complicat de
angajare a cetăţenilor străini; mulţi dintre ei sunt nevoiţi să recurgă la
munca la negru pentru a se putea întreţine.
România trebuie să dezvolte şi
alte instrumente punte către R. Moldova, astfel încât proiectul burselor să fie
încadrat într-un ansamblu de politici ale unificării pieţei forţei de muncă,
comerţului şi pentru îmbunătăţirea circulaţiei capitalurilor şi, nu în ultimul
rând, ale simbolurilor culturale.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comentariul dvs. așteaptă moderarea.