Peste câteva zile,
primul ministru desemnat își va prezenta noua-i echipă şi programul. Unde va
dori să ne ducă, e prematur să ne pronunțăm acum. Dar punctul de plecare al noii
guvernări are un nume: moştenirea
Stolojan. Fără a o numi aşa, ea a fost prezentată pe larg de actualul prim
ministru. Dacă reluăm tema, o facem pentru că acum se conturează o anumită schimbare
de curs. Iar în acest context, în special de la stânga, bilanţul guvernării
Stolojan este prezentat cu accente catastrofice. Aşa să fie oare realitatea? Să
stăm azi cu mult mai prost ca în urmă cu un an?!
După mineriada
anti-Roman, echilibrele macro-economice erau rupte total: în plan financiar,
bugetar, fiscal, comercial și valutar. Finanţarea externă - volens-nolens
vitală deocamdată! - era întreruptă. Rezervele energetice erau la punctul cel
mai de jos atins vreodată, sistemul energetic era în pragul prăbușirii, zeci de
întreprinderi îşi încetau activitatea una după alta. Inflaţia era de 280 la
sută pe an, șomajul atinsese 400 de mii de oameni şi creştea cu mai bine de
1000 de persoane pe zi. Producţia industrială era în cădere liberă, iar
protecţia socială, o vorbă...
Guvernul Stolojan
a avut trei obiective publice asumate: trecerea iernii 1991-'92, alegerile şi
gestionarea crizei, până la primăvară. Iarna 1991-'92 şi alegerile sînt istorie
deja. Ce şi-a propus guvernul Stolojan în plan economic? Refacerea echilibrelor
economice, stăpânirea inflaţiei, stabilizarea producţiei industriale („opţiunea
zero"), re-echilibrarea raportului consum/producţie prin eliminarea creditelor de
consum şi continuarea reformei la un nivel de suportabilitate socială. Ce a
realizat? Cîte ceva în fiecare din aceste domenii, dar şi ceva în plus:
instituirea unor mecanisme - poate discutabile – dar care au lucrat şi lucrează
cu anumite rezultate palpabile deja.
S-a realizat un
plus de coerenţa şi intercondiţionare a sistemului de preţuri între: prețul
mărfurilor, preţul serviciilor (tarife), prețul muncii (salarii), preţul creditelor
(dobânzi), prețul monedei naţionale (cursul leu/dolar). A fost creat un sistem
de stimulare a exporturilor, care a dat rezultate. Exportul a crescut cu 25 la sută.
Importurile au crescut cu totul moderat, încît în ultimele trei luni s-a înregistrat
pentru prima dată o balanță comercială pozitivă. După starea de „ras, tuns și frezat"
(naţionalizarea valutei) din noiembrie 1991, agenții economici au azi peste un
miliard de dolari în cont, la băncile româneşti. Sistemul de licitații bancare,
după un prim eşec în februarie, începând din mai, funcţionează. După o
devalorizare gravă, dar inevitabilă, de la 180 la 430 de lei dolarul, asistăm
de cinci săptămâni la o stabilizare a actualului curs. Sistemul de presare în
jos a inflației, deşi a creat și mari probleme - vezi dobânzile real pozitive
de până la 80% - a dat și unele
rezultate. Inflația a mai slăbit ca ritm - de la 14 la sută lunar în primul trimestru,
la numai 5,6 la sută lunar în trimestrul III, iar dobânzile au început
încet-încet să scadă. Finanţarea externă, complet întreruptă după mineriade,
este azi reluată, iar de la credite de sute de milioane de dolari menite consumului,
s-a trecut la obţinerea unor credite pentru investiţii, insuficient absorbite
însă, din păcate. Investiţiile străine în 1992 depăşese suma celor din 1990 și
1991, adică peste 550 milioane de dolari capital social şi peste un miliard de dolari,
proiecte. Pentru prima oară după revoluţie, în România au început să se
angajeze mari firme multinaţionale. Deficitul bugetar a fost menţinut la sub 2
la sută din produsul naţional brut, ceea ce este încă bine. Din păcate,
producţia industrială şi-a continuat declinul, deşi în ultimele două luni ea a
crescut cu 5 la sută. Producția agricolă a fost foarte proastă, dat fiind
haosul din domeniul proprietăţii funciare, a unei legislaţii strict necesare
(legea arendei, legea creditului agricol, legea creditului funciar, legea
cadastrului), dar şi a unei secete fără precedent. Şomajul a atins 900 de mii
de oameni, iar nivelul de trai continuă să scadă.
Sigur, pentru omul
de pe stradă situaţia de azi este mai grea decît în urmă cu un an. Cu toate
acestea, în multe privinţe premisele economiei sînt ameliorate azi. Or, pentru
noul guvern, acesta este lucrul care contează - de aici își va incepe munca și
aplicarea de program! Să ne întrebăm: este punctul de plecare al guvernării Văcăroiu
mai defavorabil decît a fost, cu un an în urmă, punctul de plecare al
guvernării Stolojan?
Economic vorbind,
noi credem că nu. Chiar dacă românul o duce mai greu acum decît în urmă cu un
an! Numai în agricultură, adoptarea în această iarnă încă a legilor mai sus
amintite şi un an meteorologic mai favorabil pot aduce o creştere sensibilă a
producţiei. Apoi, situaţia energetică - orice s-ar spune - e ceva mai bună ca
în urmă cu un an. Climatul politic și social e net mai destins şi toate acestea
în timp ce în Iugoslavia războiul face ravagii, în Bulgaria e criză de guvern,
în fosta Uniune Sovietică dezagregarea îşi urmează cursul, iar Trilaterala îşi are grave
probleme. Departe de noi tentaţia unui optimism, oricum deplasat în actualele
condiţii obiective. Sînt şi aşa destule motive de îngrijorare. Dar a ignora
deliberat cele realizate cu atîta trudă şi atîtea sacrificii în anul din urmă
nu e deloc de bun augur. Dacă noua guvernare va fi dominată de aceeaşi viziune
catastrofică, pe care presa de stînga o agită de pe acum, dacă noua guvernare
se va vedea tentată să „procedeze altfel", să ignore sâmburele corect al filosofiei
Stolojan, ne putem aştepta de pe acum la lucruri mult mai rele. Ar fi păcat ca
moştenirea Stolojan - aşa cum e - să fie cheltuită într-o nouă aventură.
(articol scris de Corneliu Dida, apărut în ziarul Telegraf, anul I, nr. 211, 10 nov. 1992)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comentariul dvs. așteaptă moderarea.