Astazi, 16
octombrie, se convoacă noul Parlament alcătuit din 9 grupuri parlamentare la Senat
şi 10 la Camera Deputaţilor și - aşa cum anticipam - el este profund dispersat. Înclinaţia
la stânga pe care o remarcă majoritatea observatorilor politici este mai
degrabă o iluzie optică. În locul colosulul fesenist de la 20 mai 1990, mare cît
două treimi din Parlament, azi avem patru formaţii - FDSN, PSM, PRM şi PUNR -
plasate sau plasabile la stânga, care alcătuiesc o destul de precară majoritate
parlmentară, respectiv 53,7%. Va avea consecinţe politice pratice, directe, o
atare majoritate în alcătuirea guvernului român? Noi credem că nu! De ce aşa
ceva?
Mai întâi, că noi
nu sintem încă o democraţie autentică, pentru ca o atare majoritate, chiar şi
precară, să devină, cvasiautomat, o bază pentru o nouă guvernare. Spre
deosebire de dl. Iliescu, care afirma mîndru că „politica ţării se face la
Bucureşti", noi nu sîntem chiar aşa de siguri şi chiar atît de optimişti
şi orbi. Ca şi dl. Iliescu şi noi considerăm că „politica presupune realism".
Or, tocmai acest din urmă factor ne face să credem că nimeni, azi, la
Bucureşti, nu se va încumeta să facă un guvern de stînga bazat pe sprijinul
direct al unor oameni ca dl. Verdeţ, Funar sau Vadim Tudor...
În doilea rând, oricît
de la stînga se plasează toate cele patru partide mai sus alăturate, ele se
deosebesc prin ceva extrem de concret - poziţia faţă de reformă. Dacă PSM şi
PRM neagă total această reformă, isr PUNR-aripa Funar nu e departe de ele, FDSN
este totuşi, principial, pentru reformă. Cu anumite corective, dar totuşi
pentru continuarea reformei. Ar putea FDSN-ul, el însuşi o veritabilă arcă a
lui Noe, să permită o atare alianţă acum, la început de carieră? Sau ar putea
dl. Iliescu să-şi înceapă noul mandat cu o nouă gafă? Este evident că nu! În a1
treilea rînd, întreaga tactică folosită de dl. Iliescu pînă în prezent contrazice
o atare formulă politică directă. Ceea ce 1-a interesat pe dl. Iliescu a fost
deţinerea puterii în esenţele ei. Nu
pentru exerciţiul ei deplin, discreţionar, cît pentru controlul fin, de la distanţă.
Or, recentul scrutin îi reconfirmă puterea: el are un nou mandat de patru ani.
Iar odată cu acesta, propriul prestigiu creşte şi în ţară, dar şi pe plan
extern. În plus, dânsul deţine o serie de instrumente constituţionale ale
puterii, cum sînt: Curtea Constituţională, Curtea Supremă de Justiţie, Consiliul
Naţional al Audiovizualului, SRI-ul şi Procuratura. Încât să ne întrebăm ce ar
însemna pentru dl. Iliescu, de fapt, un guvern de stînga, bazat pe o alianţă
politică FDSN-PSM-PRM-PUNR? Ar însemna un plus de putere?! Evident că nu. O atare alianţă ar însemna o clară şi integrată
asumare a răspunderii pentru cele ce vor urma în această țară. Or, tocmai
asta, a şi fost - ni se pare nouă - tactica domniei sale: control subtil şi
eficace pe puterea reală, dar plasarea răspunderii, din vreme, pe umerii altora. Ai domnului Roman, ai neutrului
Stolojan, ai liberalilor păgubiți pe nedrept de participarea lor la guvernare.
Şi, de ce nu, pe ai altora din nou, acum?
Iată de ce noi
credem că sunt două zone de unde se va extrage noul guvern.
1. Fie o coaliţie
politică bazată pe FDSN, FSN-Roman şi careva din Convenţie.
2. Un guvern de
tehnicieni condus de un prim-ministru neutru, cu un larg sprijin politic în noul
parlament.
Ar avea ceva virtuţi atari formule?
Mai întîi că sînt
virtuţi şi „virtuţi". Dar să vedem... Pentru reformatori, se va continua
reforma. Pentru contra-reformatori reforma va putea fi controlată. Pentru
oportunişti, va fi o bună ocazie pentru fel de fel de posturi. Iar pentru
deţinătorii reali ai puterii - am mai spus-o - virtutea principală va fi plasarea
din vreme a răspunderii într-o cu totul altă parte. În rest, adică pentru noi
ceilalți, Dumnezeu cu mila...
(articol scris de
Corneliu Dida, apărut în ziarul Telegraf,
anul I, nr. 194, 16-17 oct. 1992)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comentariul dvs. așteaptă moderarea.