Un decret semnat
de vicepreşedintele Ianaev anunţă că întrucît, "din motive de
sănătate", Gorbaciov nu-şi mai poate îndeplini funcţiile, în temeiul
Constituţiei, el - Ianaev - devine preşedinte. S-a constituit un "Comitet
de Stat pentru starea excepţională în URSS", compus din Baclanov prim
adjunct, Kriucicov şef KGB, Pavlov prim ministru, Pugo ministru de interne,
Iazov ministrul apărării. Comitetul este prezidat de Ianaev.
Primul comunicat
al acestui comitet accentuează asupra "mecanismului constituţional"
al întregii operaţii şi asupra caracterului său "temporar". Obiectivele
sale sînt: "să evite un conflict intern", "să asigure securitatea
cetăţenilor", "să lichideze toate formațiunile militare
ilegale", "să stabilizeze și să normalizeze situaţia internă,
"să nu abdice de la reformă"(!), "să respecte toate
obligaţiunile internaţionale în vigoare".
Ce se va fi întîmplat?
Un atentat grav la viaţa 1ui Gorbaciov aflat în concediu (ca odinioară
Hruşciov) în Crimeea? Sau o arestare şi asistăm la o lovitură de stat efectuată
"foarte economic"?
Ştirea a lovit ca
un trăsnet. Dar evenimentul era luat în vedere de presă și de cancelarii. Șevardnadze
îl proorocise public la Crăciunul trecut. Iar Iaclovev - "mister
Glasnost" şi numărul 2 al perestroicii - se temea, vineri 16 august, la
BBC, de iminenţa loviturii.
În aceste
condiţii, marile puteri şi guvernele nu
puteau fi luate prin surprindere. Ele vor fi pregătit din vreme
"variante”.
Care va fi fost însă logica acestei lovituri de stat?
Se urmăreşte o
revenire en douceur la un comunism ortodox? Sau - cum o lasă comunicatul să se
înţeleagă - se va continua reforma cu alţi oameni și alte mijloace? Pînă la
dovada contrarie, ambele teorii pot sta în picioare.
Oricum, cei şase
care au preluat puterea au cariere politice forjate în PCUS pe vremea lui
Brejnev. Cu toţii însă au pătruns în prim planul politicii sovietice sub
Gorbaciov. Dar cel puţin patru dintre ei - Ianaev, Pavlov, Pugo şi Kriucicov - erau taxați drept conservatori. Excelenți
cunoscători ai revoluţiilor politice din ultimii zece ani, ei vor fi înţeles că
ideea reformelor promovată de Gorbaciov nu a fost o fantezie lipsită de
fundament solid în realităţile sovietice. În fond, războiul rece şi prelungirea
sa, "întrecerea paşnică", au fost cîştigate de occidentali, tocmai
grație imenselor inerții şi handicapuri ale societăţii sovietice. Gîndită ca o terapie
a acestora, perestroika a mizat pe o vastă reformă politică în siajul căreia
urmau să se facă ulterior reforme economice. Este şi punctul în care
reformismul sovietic - azi într-un grav impas - se deosebeşte de reformismul
chinez, mai pragmatic şi mult mai productiv. Urmărind acelaşi soi de terapie,
chinezii şi-au refuzat reforma politică, pentru a păstra puterea ferm în mână. Făcând
uz discreţionar de ea, ei au introdus o serie de reforme economice, care au
adus succese reale. Pradă unei alte viziuni, Gorbaciov a mizat pe reforma
politică, fapt ce a erodat în timp nu numai prestigiul PCUS şi pe al său, dar a
lipsit Moscova de acea coerenţă de gest pe care numai o deţinere fermă a
puterii i-o putea conferi. De unde şi eşecul întregii sale politici!
Aşadar, care anume
din greşelile lui Gorbaciov este azi în curs de corectare? "Aceea"
strategică, de a fi îndrăznit să reformeze comunismul? Sau greşeala tactică, de
a fi început reforma cu reforma politică, erodînd astfel puterea statului şi a
partidului şi ajungînd astfel în imposibilitatea de a mai efectua reforma economică?
Oricare însă va fi
fost obiectivul şi logica actualei lovituri de stat, reîntărirea statului sovietic,
blocarea tendinţelor centrifuge şi eliminarea naţionalismelor par a fi la primul
punct al ordinii de zi. Ce să însemne însă absenţa (deocamdată!) din acest prim
comunicat a referirilor la socialism și Lenin? Să fie această absenţă numai
temporară? Să fie ea menită unei "revalidări" implicite a ideii de
reformă? Vom trăi și vom vedea. Într-o societate debusolată de haos şi unde
mentalitatea este cea care este, primul aliat al actualei echipe este oboseala şi
disperarea oamenilor simpli. După reacţia acestora se vor regla multe în cele
ce urmează. De ea depinde însă şi succesul actualei lovituri! Într-un prim
tempo, însă, această mişcare a reglat problema puterii la Kremlin, unde curentul
conservator este astăzi la cîrmă. Dar aşa cum o sugerează cele şase luni
"excepţionale" promise (!), prima etapă va fi dedicată preluării ca
lumea a puterii pretutindeni în imensul stat sovietic. Dacă se va reuşi şi care
vor fi reacţiile în republici şi mai ales în cele şase "fugare", o
vom afla în următoarele zile. Se va evita o baie de sînge? Se va evita un șir
de nesfirşite arestări? Se va evita războiul civil? Judecînd după compoziţia
actualului comitet de stat, toate aceste eventualităţi - avem motive să credem
- vor fi fost luate atent în studiu, încît se va merge pe linia unui risc şi
"scandal" minimal. Oricîte însă vor fi fost cîntărite din vreme,
într-o asemenea operaţie funcţionează totuşi şi dictonul "la război, ca la
război"...
Un al doilea
obiectiv al actualei schimbări ar fi repunerea Moscovei într-o poziţie mai
favorabilă în negocierile care vor continua - sîntem convinşi - cu occidentul.
Această grijă este exprimată în comunicat: "nu se va abdica de la
reformă" şi "obligaţiile internaţionale rămîn în vigoare". Cu un
Gorbaciov tot mai preocupat de echilibristica puterii, Moscova a făcut deja
"prea multe concesii". Invers, dacă
noua echipă se va consolida, occidentul se va afla în faţa unor negociatori
mult mai dificili. Încît menţinerea celor cîştigate - reunificarea Gemaniei,
desfiinţarea Tratatului de la Varşovia, părăsirea militară de către sovietici a
estului Europei - ca şi crearea unui nou modus vivendi cu Kremlinul vor obliga
occidentul la anumite concesii. Pînă unde vor merge ele? Vom fi şi noi cumva
afectaţi direct de asemenea concesii?... Vom trăi şi vom vedea.
Ca ţară vecină, ca
ţară implicată oarecum direct în politica internă sovietică - vezi relațiile
noastre "speciale" cu Republica Moldova - vom fi în mod cert afectaţi
dacă actuala echipă va rămine în şa! Aceasta și pe terenul relațiilor
bilaterale cu Moscova, dar și în contextul mai larg al politicii occidentale
vizavi de estul Europei. A venit momentul marilor clarificări! Vom afla curînd
şi intenţiile Moscovei, dar și limitele politicii occidentale. Şi, în sfirşit,
acum avem ocazia de a şti precis care este adevărata faţă a actualilor noştri
guvernanţi! Acum vom afla în ce măsură au fost şi sunt ei dedicaţi democraţiei,
economiei de piaţă şi integrării în Europa; acum vom afla în ce măsură au fost
sinceri cînd au conceput actuala reformă (aşa cum au conceput-o); în ce măsură
au fost sinceri cînd au deplîns victimele dictaturii și pe morţii din
decembrie; sau atunci cînd şi-au făcut semnul crucii în văzul unei ţări întregi!
Căci vremea demagogiei şi a miniciunii a trecut!
Oricum, în
asemenea momente, o naţiune conştientă de propriile-i interese, de propriu-i
viitor, își strînge rîndurile în vederea marelui examen.
Îl vom trece
oare?...
(articol scris de
Corneliu Dida, apărut în revista Contrast,
anul II, nr. 31 (71), august 1991)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comentariul dvs. așteaptă moderarea.