Asociată antisemitismului,
ideea de diversiune este foarte veche. Puseurile antisemite au fost pretutindeni
legate de crize grave. Antisemitismul a fost folosit totdeauna ca supapă de
defulare a unor nemulțumiri cu cauze situate altă parte. De unde şi reculul de
astăzi la teoria diversiunii vis-a-vis de surprinzătoarea reapariţie a
antisemitismului, la noi.
Trecem printr-o
criză foarte gravă. Guvernul şi Preşedintele sunt supuşi unui asalt al nemulţumirilor
fără precedent. Iar presiunea în cazanul social tinde către maxim. Încît, se raţionează
în presa demo-liberală românească, diversiunea antisemită, deturnînd atenţia,
fie și a unei fracţiuni din populaţie, ar fi benefică puterii. Aparent logică,
această teorie nu stă în picioare, azi.
Mai întîi, nici
dl.Roman şi nici dl. Iliescu nu sunt antisemiţi. Ba, dimpotrivă. Apoi, oricit
ar fi actuala Putere de interesată de diversiuni defulatoare, nimeni acolo nu ar
recurge la antisemitism. Și, în sfîrşit, purtătorii actuali ai antisemitismului,
oricît "au menajat" ei actuala Putere, în fapt, îi poartă sâmbetele.
Realitatea este
că în câteva ziare transpare o tendinţă antisemită. Fenomenul deci, există. Ca
şi efectul lui de diversiune. Dar noi credem că logica antisemită e azi e alta
decât cea descrisă mai sus. Azi, antisemitismul de la noi are o logică anti-reformatoare, iar ca efect final, și anti-românească.
Să ne explicăm.
Dacă eşti
adeptul "epocii" - să zicem - cum poţi sabota actualul curs de reformei
spre democraţie şi economie de piaţă? Iată cum. Succesul reformei depinde în
mod covîrşitor de componenta externă. Adică de sprijinul moral și politic al
opiniei publice occidentate și al guvernelor din vest. Or, fără sprijinul Occidentului
reforma românească nu va primi creditele şi investițiile de capital fără de care
aceasta nu este posibil. Pentru ca această componentă externă să ne fie favorabilă
programul de reformă trebuie să fie credibil și fezabil, iar imaginea externă a țării să fie adecvată. Programul
Roman este agreat de Occident, încât problema a fost și rămîne încă imaginea
externă a țării, deteriorată grav de mineriade.
Dacă această
imagine - azi, în redresare - ar fi din nou deteriorată, întreaga reformă s-ar
pune în pericol. Lucru cu atît mai grav cu cît însăşi reforma în sine este greu
de realizat şi cu costuri ce frizează pericolul social.
Or, este
suficient pentru a se agita antisemitismul pentru ca imaginea ţării să sufere,
cum se şi întîmplă. Încît ne putem aştepta ca reticenţele Vestului, cu greu
temperate după mineriade, să fie realimentate pe această cale!
Este ceea ce s-a
şi făcut. Cîţiva condeieri, versaţi în a face presă "de vînzare", sunt adunați într-o redacţie - şi sînt suficiente două, trei articole antisemite - în
şasesprezece pagini de bîrfă suculentă, ca să obţii o publicaţie de mare tiraj,
pe baza căreia avem şi ziarişti antisemiţi, dar şi public înclinat să-i cumpere
şi să-i citească!
Că ele se
cumpără nu atît pentru articolele antisemite, cît pentru bîrfa şi limbajul
mahalalei, asta-i altceva. Ce contează este rezultatul: în România avem
antisemitism, ba chiar "de masă", judecînd după tiraje! De unde,
emoţie în jur, de unde, polemicile care amplifică: de unde, indignarea
justificată a unei străinătăţi care, înjurată fiind, n-are vreme să analizeze
cine injură, de ce şi cum.
Pentru ca
lucrurile să se complice şi mai mult, la diversiunea antisemite se adaugă şi
alte elemente. Trăim - altă suzpriză! - reactivarea curentului monarhic, care,
deşi subţire, este foarte activ. Apoi, pe fondul evoluțiilor pozitive din
Basarabia, personalitatea controversată a Mareşalului Antonescu revine în prim
plan în presă, ba chiar şi în Parlament. De unde o anumită exaltare nesinceră,
dar interesată, a Mareşalului care, arestat
fiind de Mihai I, îl pune pe acesta, azi, în postura de trădător de neam! Este
clar că oameni care au sărbătorit 23 august ca pe o victorie naţională, pînă de
curînd, nu pot fi credibili venind acum să-l exalte tocmai pe cel înlăturat atunci!
Diversiunea este iarăşi clară. Supradimensionîndu-1 pe Antonescu astăzi, ei o
fac pentru a-l înfunda, o dată mai mult, pe Mihai I. Ceea ce şi mai grav este
că, exaltîndu-se fără discernămînt personalitatea lui Antonescu, se dă apă la
moară agitației antisemite! (asta - pentru FSN din Parlament).
Îi întrebăm acum
pe domnii de 1a ”România Mare": credeţi că agitaţia antisemită sau, mă
rog, "polemica" dumneavoastră cu Rabinul şef, dl. dr. Moses Rosen,
este benefică țării noastre? Crede dl. Ceontea că, afirmînd că "nu avem
antisemitism", a rezolvat ceva? Cred PUNR și Vatra Românească că numindu-1
pe dl. Iosif Constantin Drăgan "cu trecutul său", sau, mă rog,
"cu eticheta sa", ca preşedinte al Vetrei Românești, face un bine
ţării și Ardealului?
Să fim serioşi,
domnii mei! O fi drumul spre iad pavat cu intenţii bune, dar ceea ce faceţi
dumneavoastră sub acest raport este prostie sau sabotaj inconştient! Gîndiți-vă
şi singuri! Pe fondul tensiunilor sociale actuale şi al celei interetnice din
Ardeal, ar fi suficientă o violență gen Tîrgu-Mureş (care se şi poate fabrica!) pentru
a ne trezi somaţi de dl. Bush sau de "troica" Strassbourg-ului,
exersată deja la Belgrad. Și ce credibilitate am avea cu oameni ca dl. Drăgan,
cu negaţiile d-lui Ceontea sau gunoaiele "României Mari"?
Şi mai este
ceva. Colateral, am zice! Odată pătrunsă logica anti-reformatoare a diversiunii
antisemite în România de azi, curentul demo-liberal trebuie să înţeleagă că nu
este suficient să combaţi antisemitismul în fraze tăioase sau savant argumentate.
Că ura este pernicioasă, asta nu cere argumente, ci bun-simţ.
Prin urmare,
polemicile, protestele, oricît de legitime și inerente sînt, de la un punct fac
jocul ultim al zisei diversiuni: amplifică şi fac tapaj!
Ce este de
făcut?
Practic, două
lucruri: primul, să se explice străinătăţii logica anti-reformatoare a antisemitismului
de azi în România și lipsa lui de suport în marea masă românească. Iar al doilea,
acasă, să se aplice legea.
Antisemitismul?
Cui îi folosește? Tuturor celor ce doresc eșecul reformei și răul României!
(articol scris de Corneliu Dida. apărut în revista Contrast, anul II, nr 26(66), iulie
1991)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comentariul dvs. așteaptă moderarea.