Într-o viziune
tradiționalistă, ”drepturile noastre asupra Basarabiei, Bucovinei de Nord și
Herţei” sînt incontestabile. Orice bun cunoscător al problemei - că e neamţ,
rus sau maghiar - va recunoşte aceasta (fie şi în sinea sa), dacă vrea şi poate
să fie obiectiv.
Dar azi, această
viziune, oricît de justificată ar fi ea de trecut, nu e cea mai productivă,
dacă e să dorim (şi o dorim cu toţii) o refacere a unităţii naţionale. Căci
viziunea tradiţionalistă atrage după sine mai vechi reflexe mentale, sau de
acţiune, incompatibile cu ora europeană actuală.
Azi revendicările
teritoriale, „chiar justificate", sună prost: îți alungă disponibilitatea
terţilor pentru a fi ascultat şi înţeles. Și sună prost, pentru că intră în
contradicție cu aranjamentele europene și intercontinentale, la care noi nu sîntem
decît o fațetă de mozaic. Or, pentru a fi acceptaţi şi sprijiniți trebuie să fim
o faţetă de mozaic compatibilă cu ansamblul. Orice stridenţă, chiar și de
limbaj, aduce grave prejudicii. Avem noi forţa să schimbăm această realitate?
Cunoscîndu-ne
drepturile, avem nevoie de un demers inteligent, suplu și adaptat actualei ore
europene, tot aşa cum şi înaintaşii noştri - de la Cuza, la Ionel Brătianu şi
Titulescu - s-au adaptat inteligent orei europene a veacului lor.
Or, actuala oră
europeană operează cu alte concepte: drepturile omului, dreptul la autodeterminare
al popoarelor, democratizare spre economia de piaţă şi securitate europeană în
cadrul instituţional existent (recentul Acord de la Paris - noiembrie 1990).
Poziţia tradiționalistă
operează însă cu concepte vechi, greu de acceptat - naționalism, revendicări
teritoriale etc. - respinse de plano pe orice meridian euro-atlantic. Avem noi
oare puterea sau interesul să procedăm în contrasens cu toate acestea?
Evident că nu!
Mai mult, a
persista - mai ales cu dreptatea alături - pe atari poziţii ne aduce grave prejudicii.
Și în chestiunea Basarabiei, dar și în alte direcţii la fel de majore!
Ora europeană
actuală ne obligă să plecăm de la realități, să le analizăm obiectiv: și prin
prisma intereselor noastre legitime, dar respectînd și interesele legitime ale
celuilalt.
Nu ne îndoim că,
dacă Germania s-a unificat, reunificarea la Prut nu va întîrzia prea mult.
Această revenire la matcă nu va fi însă rezultatul unui gest punctual în timp,
ca la 1918, ci al unui proces de durată. În fapt, acest proces a început în
1985 odată cu renaşterea românească de la [revista] „Literatură şi Artă"
din Chişinău. Iar de atunci au trecut şase ani de nebănuite succese! Vor mai fi
şi alţii necesari, desigur...
Cadrul acestui
proces, sensurile lui, au depins şi depind de patru factori:
1. Statalitatea şi
suveranitatea Moldovei (fără de care nimic n-ar fi fost posibil).
2. Mecanismele şi
factorii constituţionali din cadrul statului sovietic.
3. Conştiinţa național-cultural
românească a basarabenilor.
4. Relațiile umane,
culturale, economice şi politice ale Republicii Moldova cu România.
În Republica
Moldova, acţiunea politică poate şi trebuie să influenţeze şi să folosească toţi aceşti patru factori, pentru
promovarea drepturilor culturale, politice şi economice, dar pe o canava
conceptual modernă, europeană. Iar în acest sens, dernocratizarea şi promovarea
proprietăţii private şi a pieței trebuie să meargă paralel - pe cît posibil -
cu evoluţiile europene. Ţările Baltice să fie modelul pentru Moldova. Dezvoltarea
conştiinţei național-culturale româneşti în Basarabia trebuie să aducă însă cu
ea și un plus de nivel intelectual, de calificare si competenţă.
Şi toate acestea, la concurenţă cu moştenirea „mediului sovietic"! Politica
culturală şi măsurile administrative ce pot decurge de aici trebuie să evite
arbitrariul şi să nu încalce drepturile legitime ale rusofonilor. Politica culturală
românească a Moldovei și a forţelor politice româneşti de acolo nu trebuie îndreptată
orbește ”contra ruşilor", ci să însemne totodată promovarea unor condiții normale, europene, de acces la
cultură, profesie și posturi pentru toată
lumea.
Cooperarea cu România
a autorităţilor de la Chişinău este vitală. Schimburile de elevi şi studenţi,
de profesori şi specialiști, cooperarea economică trebuie organizate,
instituţionalizate și finanţate de cele două guverne. Cadrul acestora nu
trebuie să forţeze posibilul, să irite inutil Moscova, sau orgoliul rusofonilor.
Trebuie lucrat cu seriozitate şi profesionalism pentru succesul specific al fiecărui
domeniu abordat, al fiecărei acţiuni în parte, fără ”politizări" inutile
și forţate; fără ostentații. Cei direct implicați în aceste actiuni de
cooperare cu România să se simtă mai buni,
mai competenţi, mai apreciaţi (inclusiv material) decît anterior. Cetăţenii
moldoveni să judece singuri, pe bază de rezultate și efecte, ce poate aduce
cooperarea cu România şi, într-un sens mai larg, deschiderea spre Europa. Abia
avînd bune rezultate în aceste direcţii, actuala suveranitate (proclamată) a
Moldovei va fi treptat validată de viaţă. În ce priveşte suveranitatea Moldovei
şi mecanismele constituţionale din cadrul statului sovietic, România nu poate și
nu trebuie să acţioneze direct. Este din păcate tocmai eroarea comisă de guvernul
Roman şi de dl. Iliescu, care s-au grăbit să „acţioneze”, semnînd recentul
Tratat cu Gorbaciov.
S-a spus că acest
Tratat era urgent pentru a putea bloca automata prelungire a celui precedent,
mult mai nociv. S-a spus că acest Tratat va permite relaţii bilaterale cu Moldova,
cu alte republici. Aşa pare să fie, dar art. 20 este ambiguu şi Moscova îl poate
oricînd interpreta restrictiv. S-a
spus că recunoaşterea actualei frontiere, cuprinsă în Tratat, pică foarte
prost. Aşa e! În fond, se putea rămîne la cele stabilite la Tratatul de pace de
la Paris (1947) și la Acordul de la Paris (Nov. 1990). De ce să vii cu atari
„suplimente", într-o atare conjunctură fluidă, cînd Parlamentul nostru încă
nu a găsit cu cale să denunţe - cum a făcut-o Sovietul Suprem - Pactul
Molotov-Ribbentrop?!
Ce e de făcut, acum,
că acest tratat a fost semnat?
Pentru a fi
efectiv, acest tratat ar trebui ratificat de Parlamentul României și de
Sovietul Deputaţilor de la Moscova. Mai întîi, Parlamentul nici să nu-l ia în
discuţie, pînă cînd Moscova nu-l va fi ratificat ea însăşi. E minimal și de
bun-simț!
Să nu uităm, la
1918, când Rusia și Basarabia erau cam în aceeaşi situație, noi am fost siliți (de
trădarea Rusiei) să semnăm o pace umilitoare cu germanii la Buftea. Ea însă
nici nu a fost validată de Parlament, şi nici contra-semnată de regele Ferdinand!
Situaţia de atunci era la fel de fluidă ca cea de astăzi. Puternicii germani din
martie 1918 - cînd semnam pacea - capitulau ruşinos opt luni mai tîrziu încît
pacea înrobitoare de la Buftea practic nu a funcţionat. Că lunile sau chiar
zilele pot aduce multe (și foarte repede) o dovedesc şi aranjamentele recente
de la Novoe Ogarevo, de lîngă Moscova. Acolo, Gorbaciov și cele nouă republici
dispuse să semneze noul Tratat Unional, recunoscînd dreptul celorlalte şase
republici de a se „abţine", au hotărît să-şi acorde reciproc clauza
naţiunii celei mai favorizate (!), ele urmînd să alcătuiască, deci, un spaţiu economic aparte. Evident,
este o presiune economică asupra celor şase „fugari" pentru a-i readuce la
matcă. Dar, totodată, este pentru prima oară că se cvasi-oficializează două categorii de republici!
Pentru o abţinere
sine die de la discutarea acestui Tratat în Parlament pledează și deteriorarea
continuă economică din U.R.S.S., ca şi instabilitatea politică și surprizele ce
pot apare pe acest fond.
Apoi să nu uităm
că Europa, Germania şi însăşi America sînt foarte prudente vizavi de evoluţiile
sovietice. Ele se tem de imprevizibilul unui război civil într-o ţară vastă,
dotată cu arme nucleare; de efectul catastrofal pentru ţările est-europene al
prăbuşirii economiei sovietice (de unde le vin încă materiile prime) şi
(posibil) de reacţiile Chinei la o slăbire excesivă a Moscovei. Nu este însă
exclus ca Occidentul să aibă deja în mînă firul de care, trăgîndu-se prudent și
abil, să se deşire ochi cu ochi, pe nesimţite, imensul, putredul şi bătucitul
ciorap sovietic. Orice mişcare bruscă, neinspirată poate duce însă la ruperea și
chiar pierderea acestui fir. Ne-o va spune mîine istoria dacă a fost aşa.
Oricum, tot acest proces este un ”război diplomatic" cu mult prea mare
pentru resursele noastre. Pînă atunci grija principală a României trebuie să
fie democratizarea internă, succesul reformei economice, apropierea de instituțiile
europene și, pe această bază, de cîștigat o stabilitate internă și un demaraj
spre prosperitate.
A fi mereu cu un
pas înaintea Moldovei şi unul-doi paşi înaintea U.R.S.S.-ului în acest proces
este cel mai mare ajutor ce se poate acorda cauzei româneşti în Basarabia. Este
un obiectiv realizabil pentru care nu ne poata blama sau acuza nimeni, inclusiv
Kremlinul!
Cînd în România se
va trăi mai bine şi liber ca la Chișinău sau Moscova, se va fi marcat punctul
decisiv în procesul reunificării naţionale.
O reunificare care
ne va readuce, pe cei de pe ambele maluri ale Prutului, la valențele casei europene
actuale.
Să dea Dumnezeu!
(articol scris de Corneliu Dida, apărut în revista Națiunea, anul II, nr. 45, 1991)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comentariul dvs. așteaptă moderarea.