(articol scris de Corneliu Ioan Dida)
Politica națională,
o amânare costisitoare
Cu ce se poate
lăuda guvernul Văcăroiu la acest binevenit, pentru premier, time-out al
vacanţei parlamentare? Cu trei lucruri: continuarea reformei, creşterea producției
industriale lună de lună din ianuarie pînă în iunie și stabilitatea socială
internă. Sună frumos, dar la o analiză mai atentă lucrurile nu stau chiar aşa.
1. Continuarea reformei este marcată de
doi paşi: eliminarea subvenţiilor la ultimele produse subvenţionate (la 1 mai)
şi introducerea TVA la 1 iulie [1993]. Aceşti paşi aparţin logicii actualei
reforme şi erau decişi sub guvernul Stolojan. Subvenţiile trebuiau ridicate la
1 sept. 1992, iar TVA-ul trebuia introdus la 1 ianuarie 1993. Ambele măsuri au
fost amânate. Fie din motive electorale, fie pentru insuficientă pregătire. În
fapt, ca şi întreaga reformă, aceste măsuri erau decise prin punctajul stabilit
cu FMI sub guvernul Roman. Însuşirea lor de catre guvernul Văcărăoiu era
inevitabilă, câtă vreme economia ţării depinde azi în mare măsură de finanţarea
externă. Ceea ce îi aparţine acualului guvern, deci, este felul cum aceste
măsuri au fost aplicate, pregătite. Prost, adică! Preţurile au crescut
nejustificat de mult; brambureala ţine loc de lege! Şi ca o culme a
„pregătirii", cu o lună două înaintea TVA-ului principalul organ menit să
controleze - Garda Financiară - a fost împinsă parcă special în criză...
2. Creşterea producţiei industriale în
primul semestru poate bucura. Din păcate, nu orice creştere este şi
bine-venită! Cât timp exportul este mai mic decât importul, economia este ineficientă.
Iar orice creştere în atari condiţii înseamnă, efectiv, un pas înapoi la ‘89.
Cauza este absenţa restructurării reale a industriei şi întârzierea
privatizării. Efectul unei atari creşteri este menţinerea pe mai departe a deficitului
comercial de plăţi, de unde şi dependenţa cronică de finanţare externă. Deja datorăm
peste 2 miliarde de dolari, iar finanţarea actualei „creşteri" impune un
nou împrumut de cel puţin 1,5 miliarde de dolari! Dacă actualele negocieri cu
FMI vor acorda o atare sumă, nu performanţa economică a guvemului Văcăroiu va fi
cauza, ci o anumită schimbare a opticii Occidentului față de România în
contextul crizei iugoslave. Încă, numai o creştere economică însoţită de
pozitivarea balanţei de plăti, de creşterea rezervei valutare a statului şi de
stoparea inflației este pozitivă. Or, la toţi aceşti indicatori fundamentali
azi se stă mai rău ca în urmă cu un an! Numai un leu stabil permite reluarea
economisirii de către populaţie şi acumularea de capitaluri reale de către întreprinderi.
Abia pe aceste baze se poate asigura reluarea investițiilor, retehnologizarea,
crearea locurilor de muncă şi o creştere economică reală, sănătoasă. Or, în ultimele
nouă luni inflaţia s-a accentuat, deficitul comercial s-a menţinut, iar îndatorarea
ţării continuă în ritmuri înalte. Destinaţia datoriei externe - întreţinerea
consumului, nicidecum pentru dezvoltare! (În 1992 România a cheltuit peste un
miliard de dolari pentru importul de acadele, gumă de mestecat etc.)
3. Stabilitatea socială este (încă)
realitate. Dar sindicatele pregătesc încă de pe acum o nouă ofensivă salarială.
De unde şi dilema actualului guvern: cedează sindicatelor şi îşi asumă
hiperinflaţia? Sau rezistă şi riscă convulsii?
Vedem deci că tot
ceea ce ar putea fi invocat de guvern ca pozitiv nu stă în picioare! Apoi:
promisiunile electorale au fost total ignorate. Inevitabil, căci demagogia
tocmai asta presupune. Încrederea pe care oamenii de afaceri, managerii şi
exportatorii români păreau să şi-o fi recăpătat în guvern în vara-toamna trecută
azi e amintire. Azi sute de milioane de dolari rezultând din exporturi românești
rămân afară, în băncile străine, de teama unor măsuri abuzive oricând posibile.
De unde, o presiune crescândă în ultimele evoluţii leu/dolar; de unde, şi
reţinerea investitorilor străini serioşi, care întârzie să vină. Iar dacă la
toate acestea adaugăm scandalurile corupţiei la nivel înalt şi felul, cel puţin neinspirat, în care guvernul
a înţeles sa reacţioneze, este evident eşecul actualei guvernări.
În politic, toate
acestea se traduc după chipul şi asemănarea fiecăruia. Omul de jos,
electoratul, reacţionează prin apatie şi nemulţumire. Dovada - la Petroşani, la
recentele alegeri locale, absenteismul a fost de 81% ! Lumea politică, la
rându-i, are prilejul să-şi arate propria-i măsură. Opoziţia, incapabilă să-şi
menţină (fie şi de ochii lumii) propriile-i structuri - vezi PAC, vezi PNL-CD,
vezi Convenţia - aspiră, desigur, la venirea la guvern! Culmea - nu fără şanse
reale! S-a vorbit de remaniere de guvern. Noi nu credem în aşa ceva.
Remanierea
presupune, principial şi minimal, un premier credibil. Ceea ce - după scandalul
Petronim - nu este cazul. Singura alternativă agreată în prezent pare a fi
crearea unei noi majorităţi parlamentare. Se fac deja tatonări. Va rezulta o mare
coaliţie între P.D.S.R.(F.D.S.N.), Convenţie şi P.D.(F.S.N.)? Sau o coaliţie
între Convenţie, P.U.N.R. şi P.D.A.R.? Puţin contează, zicem noi. Ambele ar
avea aceeaşi semnificaţie politică: o victorie a politicianismului, o rezolvare
a actualei crizei şi ignorarera electoratului, ultimul arbitru! Rămânând
pragmatici, cum le place domnilor Roman şi Patriciu să fie, ne vom întreba:
câte partide ar presupune atari coaliții? Şase-şapte minimal! Numai recenta „înţelegere"
pentru guvernare între Convenţie şi poartă şase
semnături. Toţi aceşti domni ignoră însă că un guvern de şase-şapte partide nu
va rezista mai mult de trei patru luni. O spune o întreagă experienţă vest-europeană.
O spune şi experienţa recentă din Bulgaria, unde UFD-ul, un soi de Convenţie, a
căzut de la guvern numai după şase luni, pentru ca la nouă luni de la alegeri
să-şi conteste propriul președinte!
Ţara are nevoie de
un guvern puternic, coerent şi cu bază socială largă. Partide cu lideri
nevrotici, incapabili să stea la un loc între ai lor, sunt cel puţin inconştiente
când aspiră să vină la guvern. Dornici de putere (PL `93) sau cu speranţa că
venind la guvernare pot evita dezagregarea (PAC şi PD-FSN), actualii opozanţi
merg la întâlnire cu intenţiile de principiu ale domnului Iliescu. Dar bătrânul
domn Coposu ezită, încă. Dânsul ştie foarte bine că alegeri anticipate la anul
sunt de neevitat după orice soi de coaliție. Încât, propria-i decizie se va lua
în funcţie de şansele ce le-ar avea partidul său. Respectiv, vor fi mai mari
sau mai mici aceste şanse, intrând la toamnă în guvern?...
Din toate aceste
frământări şi tendinţe, preşedintele Iliescu, încă enigmatic, îşi va extrage
formula pe potrivă la toamnă. Opţiunea sa va merge se pare - spre un guvern de
centru dreapta. Cu PNŢ-CD în orice caz. Pe de o parte, un atare guvern se
scontează să aibă o „faţă" mai onorabilă în raporturile cu Occidentul; pe
de alta, erodarea inevitabilă a oricărei guvernări ar pregăti o revenire în
forţă a stângii la anul. Iar până la toamnă ţara e guvernată de o echipă
neinspirată, lipsită de suport real, dar împuternicită să emită ordonanţe cu
putere de lege! Şi toate acestea pentru ca în spatele ficțiunii Văcăroiu să se
dilueze răspunderi, să se amestece cărţi. Preţul?! Mai mult decât timpul care
trece, iată, fără nici un rost gospodăresc... (18.07.1993)
(articol scris de Dr. Corneliu DIDA și apărut în
revista Mișcarea, anul II, nr. 8
(13), 15-31 iulie 1993)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comentariul dvs. așteaptă moderarea.