(articol scris de Corneliu Ioan Dida)
În
martie, singura știre bună - zăpada
La majorat,
prinţul Charles a fost întrebat: "Când veţi urca pe Tron e posibil ca dilema
zilei să fie: capitalism sau socialism? Cum optați?...”
Răspunsul: ”În
capitalism, consumatorul e rege, iar producătorii îl servesc. În socialism,
producătorul dictează şi consumatorul n-are încotro. Cum omul consumă 24 de ore
din 24 şi produce numai 8 ore pe zi, optez: capitalism"...
Azi, Anglia şi
prinţul Charles au alte dileme. Dar estul ex-comunist se zbate în criză. Soluţia
are un nume consacrat: tranziţia! De la socialism la capitalism, cum ne asigură
dl. Brucan, care ştie bine drumul, căci l-a parcurs şi-n sens invers, ca ghid....
Tranziţia - adică
trecerea de la o econornie dominată de producătorii monopolişti de stat la una
dominată de consumator. De la deviza socialistă - marfă să fie că amatori sunt
destui, la deviza capitalistă - clienţi să avem că marfă e destulă! Sau, cum
zic economiştii, de la o economie cu "restricţie pe ofertă"
(socialismul) la una cu "restricţie pe cerere". Merită?! Sigur!
Tocmai fiindcă viaţa nu începe cu materia şi nici nu se limitează la atât. Tocmai
pentru că atmosfera concurenţială - singura care perfecţionează şi lanţul
productiv, dar și pe cei ce-1 încadrează
- nu este posibilă decât în societăţile cu restricţie pe cerere. Or, secretul
unei atari societăţi este întreprinderea autonomă a cărei eficienţă are la bază
proprietatea privată şi accesul liber la profit! Oameni de
carte, reformatorii noştri - pentru care de obicei viața "începe la
materie şi se limitează la atât" vor fi fiind desigur tributari şi dânşii
filozofiei economice schiţate mai sus. Şi, dacă vor să treacă la capitalism, să
vedem cum stăm de fapt.
Simplificând,
trecerea la capitalism se măsoară prin: 1) ponderea sectorului privat în PIB şi
în capitalul social şi 2) prin raportul între oferta vandabilă şi cererea
solvabilă de mărfuri.
La primul punct,
pe româneşte: cum stăm cu privatizarea? Prost. Exceptând legiferarea liberei
iniţiative, mai nimic! E drept, pe această cale, cam 45% din comerţul interior,
25% din servicii şi 20-30% din comerţul exterior se fac prin sectorul privat.
Dar marile sectoare productive - industria şi agricultura - ambele în plin
marasm, aparţin statului, de fapt! Din cele 6200 de mari întreprinderi de stat
s-au privatizat vreo 15! Iar ţinând cont şi de activele vândute - vreo 17
miliarde de lei - ponderea sectorului privat este sub 0,5 % în acest vital
sector! Mai rău, cele două legi menite să promoveze privatizarea sunt practic
blocate.
Legea fondului
funciar, în doi ani, a dat titluri de proprietate la numai 2% din cei îndreptăţiţi,
vreo 6,2 milioane de persoane! În schimb a generat un haos la sate! Legea
privatizării, în opt luni, nu a reuşit nici măcar să-şi creeze instituţiile de
bază: Fondul Proprietăţii de Stat şi Fondurile Proprietăţii Private, 5 la
număr. FPP nr. 5 Craiova, de exemplu, nici nu există încă, pentru că Registrul
Comercial Dolj ... refuză să-1 înscrie! Bilanţurile întreprinderilor privatizabile
nu au fost depuse încă, iar cauzele par a fi... emise din ministere! În plus,
între FPP, FPS, ministere şi guvern există fricţiuni şi divergenţe, unele fiind
de-a dreptul încălcări de lege!...
La punctul doi,
raportul între oferta vandabilă de mărfuri și cererea solvabilă stă la fel de
prost. De ce? Tocmai pentru că motorul unei corecte echilibrări întârzie să
apară - privatizarea fiind blocată. Nici o mirare, deci, că blocajul financiar
face ravagii. E adevărat, prin '91 la fiecare leu din buzunarul consumatorului
se aflau mărfuri de numai 9 bani, iar în 1992 se ajunsese la un raport net
modificat: la un leu din buzunar se aflau mărfuri pe piaţă de vreo 70 de bani.
Dar această tendinţă, teoretic pozitivă, s-a obţinut aproape exclusiv prin
pierderea puterii de cumpărare şi nu prin plusul de mărfuri pe care numai concurenţa
îl creează! Azi, privind magazinele din ce în ce mai bine aprovizionate, dar cu
mărfuri din ce în ce mai scumpe am putea concluziona că, pentru sectoare
întregi de consum, raportul de mai sus se va fi inversat deja. Dar în condiţiile
blocării privatizării, asemenea cifre măsoară sărăcia şi nicidecum avansul de
substanţă spre mult visata societate de tip concurenţial....
Nici o mirare,
deci, că situaţia economică s-a degradat. Din octombrie '92 producţia şi
exportul scad din nou masiv. Balanţa comercială se negativează puternic.
Inflaţia este în ianuarie 1993 de circa 13% (faţă de 4,5% în septembrie 1992),
iar leul se devalorizează numai în februarie cu 17%! Avem 1 milion de şomeri
deja şi asta înainte de a se fi început restructurarea! Aşa cum ne temeam cu
două luni în urrnă, guvernarea Văcăroiu a irosit pe nimica modestele şi numai
parţial pozitivele rezultate ale guvernării Stolojan. După trei luni de
inactivitate şi bâlbâieli penibile, dl. Văcăroiu şi-a prezentat programul: în
fapt, un şir de pioase deziderate, pentru care nu este clar nici pe ce căi şi
nici cu ce resurse financiare ar urma înfăptuirea. Lăsăm de o parte naivitatea
FDSN-ului de a pretinde că nu mai este necesară aprobarea în Parlament şi ne
întrebăm: ce va urma? O moţiune de neîncredere din partea opoziţiei? O
remaniere? O criză de guvern? Credem că guvemul va rămâne, totuşi! Opoziţia,
confuzionată, incapabilă de lucruri constructive, nu va reuşi să înlăture, prin
vot, guvernul în jurul căruia, în ciuda divergenţelor evidente, vor face corp
comun şi PRM, PSM, PUNR. Cu alte cuvinte, vom asista la amânarea crizei! E
adevarat, în contextul geo-politic actual - vezi Iugoslavia, criza dunăreană şi
criza constituţională de la Kremlin - nu ar fi de dorit o criză de guvern acum.
În acelaşi sens ar pleda şi agitaţiile sindicale, dar şi mitridatizarea
(otrăvirea lentă şi parşivă) la care este supusă conştiinţa naţională
românească de UDMR, Tökes şi aliaţii lor inconştienţi "de pretutindeni".
Economic vorbind însă,
amânarea unor măsuri ferme şi precise - al cărui instrument este actualul
guvern - este contraindicată. Neglijată, criza se va adânci! Încât, e de
aşteptat ca în următoarele 2-3 luni importantele clarificări în cadrul FDSN,
dar şi la Cotroceni, să repună acest guvern sub semnul întrebării. Ne place, nu
ne place, reformatorii de toate culorile nu sunt capabili să se înţeleagă între
ei, nici să convingă ţara la un efort coerent, şi nici să pună în mişcare o întreagă
administraţie de stat care, din păcate, îşi vede de-ale ei...
Până una alta,
martie a venit cu zăpezi abundente, singurele ce mai dau acum ceva speranţe.
Încât, privind cum ninge liniştit, mai bine rugaţi-vă, fraţilor, în mănăstiri
şi biserici, că altfel ţara se duce de râpă... (5 martie 1993)
(articol scris de
Corneliu Dida și apărut în revista Mișcarea,
anul II, nr. 3(8), martie 1993)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comentariul dvs. așteaptă moderarea.