Stabilitatea
continentului asigurată la Yalta şi Potsdam în 1945, e drept, cu preţul
echilibrului terorii nucleare, a devenit caducă. Locul ei a fost deja ocupat de
un tulbure sezon al tuturor prefacerilor, în care, după un rapid şi spectaculos „joc al dominourilor" în
1980, 1990 marchează schimbări epocale de frontiere. Iar aceasta, începînd cu
„absorbţia" în neant a celei mai fierbinţi frontiere europene: zidul
berlinez şi linia Elbei.
Când frontierele
sovietice sînt puse în discuţie - vezi efortul celor trei republici baltice
pentru obţinerea independenţei - ar fi o iluzie sau o neglijenţă să ne imaginăm
că o anumită atmosferă creată în străinătate, dar şi în ţară (din păcate), în
jurul Transilvaniei și a minorităţii maghiare, este doar întîmplătoare.
Recent, ziarul „România
Liberă", reluînd pasaje largi din ”Moskovskie Novosti", comentează un
„proiect" (?) de sorginte maghiară pentru o ... „Românie Mare"!
Dacă un proiect
pentru o Românie Mare ar fi apărut în revista „România Mare" a domnului Barbu, să
zicem, lucrul ar fi fost „firesc" şi l-am fi clasat la capitolul „erori şi
teribilisme".
Cînd însă cea mai
prestigioasă publicaţie moscovită găzduieşte un proiect pentru o Românie Mare,
sub semnătura unui politolog maghiar, treaba devine extrem de serioasă şi
anumite comentarii se impun. Cu atît mai mult cu cît comentariul ,,României
Libere" este destul de subțire şi de - straniu - deferent.
După ce ne clasează
pe noi românii alături de germani ca „mari cîştigători" în cadrul acestor
prefaceri, domnul Lengyel ne explică şi de ce. Dânsul imaginează o Românie Mare
în care Moldova Sovietică (unită eventual cu Moldova Românească) ar deveni o
componentă — ca şi Transilvania autonomă — a unei Românii Mari, dar federale! Diversiunea este clară:
asociindu-se Moldova Sovietică la un proiect de Românie „Federală" (de
care şi Corneliu Vlad se cam oripilează) domnul Lengyel obţine, desigur „deloc
interesat",... o Transilvanie... autonomă! Iar noi să ne încîntăm la un
atare „proiect" ! Căci, nu-i aşa, Moldova Sovietică (unită sau nu cu
Moldova Românească) ar deveni şi ea parte a unei Românii Mari, dar evident „federale"!
Orice s-ar spune,
acest „proiect" aminteşte de celebrele inele de bîlci pe care scamatorul
le asociază, pentru ca mai apoi să le desfacă, folosindu-se de o piesă trucată.
A trecut prin multe ţinutul dintre Prut şi Nistru - dar iată că acum soarta şi
preocupările Basarabiei sînt folosite de unii pentru încropirea a fel şi fel de
melodii parşive de sirenă. A fel şi fel de „inele" în care oropsita Basarabie
e pusă pe postul ignobil (şi nemeritat) de piesă trucată, menită – în concepţia
străvezie a domnului Lengyel şi a prietenilor de la ,,Moskovskie Novosti" -
să desfacă România (zice-se pe această cale... devenită „Mare") într-o
constelaţie „federală"!
Este de înţeles
preocuparea oricărui maghiar vizavi de soarta drepturile inerente ale
minorităţii maghiare, inclusiv a celei mai numeroase, cea din România. După cum
este normal, o corectă tratare şi în România a acestei autentice probleme.
Astăzi, însă, cînd ,,dominourile" prăbuşite în 1989 lasă loc pentru o
evoluţie spre o normalitate democratică
(brutal intreruptă şi interzisă de Yalta şi Potsdam în 1945) este straniu ca, sub lozinca democratizării, să se
croiască asemenea proiecte, al căror instrument nu poate fi democratic, dar al
căror rezultat ar fi regenerarea unor naţionalisme, pe cît de desuete, pe atît
de contraproductive pentru toţi.
Nu autonomii artificiale
(căci ele nu ar putea fi construite democratic, ci numai prin siluirea
majorității zdrobitoare româneşti din Transilvania) soluţionează corect şi
pozitiv problemele legitime ale minorităţii maghiare, ci o democratizare reală,
făcută cu bună credinţă şi tact de toţi,
aici, în România.
Democratizarea și evoluţia
reală spre Europa - aceasta e calea și pentru România!
Orice altă tratare
- „autonomii", anexiuni, „decupaje" teritoriale - nu ar face decît să
încalce drepturile unora (majoritari
fiind) și să transfere aceeaşi spinoasă problemă - naţională, în fond - în
ecuaţii teritoriale și etnice noi,
cu atît mai injuste şi generatoare de conflicte.
Și dacă democratizarea
este singura cale corectă, profitabilă pentru toţi în acest spaţiu
est-european, şi pentru R.S.S. Moldova trebuie să adoptăm o aceeaşi măsură.
Actul de rapt din
1940, făcut de Stalin sub oblăduirea pactului cu Hitler, nu poate fi corectat
astăzi prin măsuri simpliste, simetrice, dar de sens contrar, pentru bunul
motiv că realităţile istorice consumate acolo în 50 de ani - deportări,
rusificare, imigrare masivă rusofonă - au schimbat sensibil faţa fostei
provincii româneşti.
Devenită republică
unională în cadrul URSS, Moldova dintre Prut şi Nistru nu îşi poate rezolva
problemele decît în cadrul unei evoluţii democratice autentice în limitele
propriei Constituţii, precum şi ale Constituţiei sovietice. Iar dacă democratizarea
reală presupune o dezvoltare naţională, culturală şi etnică normală (şi presupunem)
actualul cadru (dublu) constituţional al Moldovei Sovietice a evoluat destul de
permisiv şi suficient de elastic sub acest raport. Ce se va întîmpla cu cadrul
constituţional al U.R.S.S. şi cum va arăta noul Tratat Unional (de care se vorbeşte
azi la Moscova) nu este treaba nici a Bucuretiului şi - cu atît mai puţin - a
Budapestei, „să vină cu sfaturi"; este treaba popoarelor din U.R.S.S. şi a
factorilor constituţionali sovietici. Indiferent de evoluţiile statului sovietic - spre o nouă Federaţie, spre Confederaţie sau spre secesiuni limitate - vecinii, şi prin urmare și România - trebuie să respecte cu
scrupulozitate relații corecte, să evite orice fel de „pretenţii" sau ingerinţe nu numai neavenite, dar groteşti, inconştiente, avînd în vedere semnificaţia statului sovietic și sensul evoluțiilor de azi în lume.
Comunitatea de origine,
de limbă și cultură cu populaţia românească de acolo nu pot fi folosite pentru
scopuri aventuriste, străine intereselor autentice ale României, dar şi ale
Moldovei Sovietice. Relaţiile culturale, economice, politice dintre Bucureşti
şi Chişinău au devenit posibile azi tocmai graţie deschiderii democratice: ele
se dezvoltă, după cum vedem, în cadrul mai larg al relațiilor cu U.R.S.S. Să se
rămînă pe această linie corectă, să nu se permită nimănui atitudini aventuriste,
iresponsabile.
E bine că se trimit
cărţi româneşti, dar ele nu trebuie să înlocuiască prin dictat administrativ pe
cele rusești, ci trebuie să li se alăture, la concurenţă, aş zice. E bine că se
primesc studenţi moldoveni pentru Universităţile noastre. Ei însă nu trebuie să-i
înlocuiască la revenirea în Moldova pe cei rusofoni prin dictat administrativ,
ci să li se adauge la concurenţă, din nou. E bine că se reiau relațiile economice
de-a lungul şi de-a latul Prutului. Toate acestea vor contribui în mod organic,
firesc şi neforţat, la o dezvoltare normală, armonioasă şi în concordanţă cu interesele
reale ale populaţiei din R.S.S. Moldova.
Progresul - acest
perpetuu atentator la stările forţat îngheţate - își va spune cuvîntul. Şi
aceasta suplu, gradat, en douceur, cum zice francezul.
Dacă vreodată
R.S.S. Moldova îşi va redefini drastic relaţiile cu Moscova, cum a fost în
1918, ca şi atunci acest fapt trebuie să fie rezultatul evoluţiilor strict
locale.
Abia apoi - dar în
nici un caz mai înainte – România va trebui să reexamineze situaţia...
Deocamdată, însă, să
se respingă orice formulă sau proiecte, fie ele făcute sub sigla „României
Mari"!
Căci România Mare,
în graniţele ei din 1920, ca și Unirea lui Mihai de la 1600, aparţin istoriei.
Ce va veni, vom vedea.
În România de azi,
însă, ca şi în ţările vecine, imperativul istoriei e altul: democratizare reală,
democratizare în fapte, democratizare în conştiinţe.
Pe acest teren să
ne întrecem cu vecinii, căci este singurul pe care putem cîştiga cu toţii!
Altfel...
(articol scris de
Corneliu Ioan Dida, apărut în revista constănțeană Contrast, anul I, nr. 27, 27 sept.- 3 oct. 1990)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comentariul dvs. așteaptă moderarea.