Trei lucruri au caracterizat
anul intern 1994: degradarea nivelului de trai, consolidarea actualei Puteri și
deruta Opoziţiei parlamentare. Cum se poate explica o evoluţie atît de
contradictorie? Cum - când, în mod normal - degradarea nivelului de viaţă
erodează Puterea şi propulsează Opoziţia?...
Prima explicaţie
rezidă în anormalitatea vieţii noastre
politice și sociale. Oamenii noştri
politici (cel mai adesea) sunt ceea ce vedern, partidele politice sunt
departe de ceea ce le defineşte teoretic, iar politica — mai întotdeauna — este
un mod de „a te ajunge". Cât despre marele public, el este din ce în ce mai
puţin interesat de politică și ignoră — aproape total — importanţa capacităţii
de ripostă organizată a unei societăţi aflate în declin. Acestea sunt aproape
lucruri comune pentru majoritatea analiştilor politici.
A doua explicaţie,
mult mai puţin frecventată de analişti, rezidă în buna performanţă a actualei
Puteri pe planul politicii externe. Ea a înţeles, cu mult mai bine decât
Opoziţia, noua realitate politică continentală de după 1989. De acum, pentru
multă vreme, Europa va fi dominată de blocul occidental. Iar corolarul acestei
dominaţii este impunerea propriei viziuni, dar şi a propriului sistem de
valori, peste tot in Europa: proprietatea privată, democraţia, pluralismul,
drepturile omului, integrarea euro-atlantică. Vrei să rămâi în şa? Atunci,
acceptă şi promovează aceste valori. Nu o faci - nu ai nici şansă! Cam aceasta
este „filosofia" actualei Puteri; filosofie pe care o aplică pragmatic, într-o
tonalitate nu lipsită de cinism.
Cele de mai sus
le-a priceput şi Opoziţia. Dar ea nu a înţeles nimic din fondul problemei; ea a ignorat și ignoră contextul politic extern,
ignoră, de asemeni, enorma capacitate de acomodare
a Occidentului, când este vorba de promovat adevăratele sale interese.
Consecinţa pentru Opoziţie a acestor sincope de interpretare a fost şi este
(cel puţin în manifestările ei exterioare)
un anume soi de „romantism” ilustrat de iluzia, încă frecventată de opozanţi,
conform căreia „noi reprezentăm adevărata elită democratică, pe noi se va baza Occidentul!”
Numai
fanariotismul evident conţinut de această jalnică iluzionare şi ar fi suficient
pentru ca Opoziţia să piardă orice confruntare viitoare!
Conform acestei
iluzii, actuala Putere pleacă defavorizată din start. Iar baza acestui calcul
al hârtiei era „extracţia comunistă" a actualei Puteri.
Numai că,
beneficiară a unei vaste experienţe politice după patru decenii de exerciţiu
efectiv al puterii, echipa domnului Iliescu a pătruns excelent noua realitate
politică din Europa, inclusiv „amănuntul" acomodării Occidentului cu tot
ceea ce îi slujeşte optim interesul! Încât, actuala Putere a abordat mult mai
realist și mult mai pragmatic viaţa politică internă, care a depins și va
depinde, încă multă vrerne, de voinţa
noilor stăpâni ai Europei!
Două au fost
obiectivele de căpătâi ale actualei puteri: 1) să câştige alegerile
prezidenţiale și parlamentare, care îţi conservă puterea în interior şi care - pe
plan extern - te legitimează suficient pentru a deveni compatibil cu un
Occident extrem de puţin ”formalist" când eşti dispus să îi cânţi în
strună! Şi 2) să se plieze noilor stăpâni ai Europei!
Acum, că ambele
obiective sunt deja realizate, actuala Putere culege roadele, aproape deloc
stingherită. Anul 1994 a fost exemplar sub acest raport! Pe plan diplomatic, în 1994 s-a obţinut „un maxim" în direcţia
integrării euro-atlantice: au fost ratificate Acordurile de Asociere cu Uniunea
Europeană; am semnat primii Parteneriatul pentru Pace; am devenit asociaţi la
UEO, braţul înarmat al U.E.; am fost incluşi în grupul „celor şase",
invitaţi la Essen şi candidaţi agreaţi de pe acum la o viitoare integrare
europeană. Sub raport economic, anul
1994 a fost anul în care s-a început aplicarea Memorandumului semnat cu FMI și
în care - în contrapartidă - am beneficiat de creditele acestuia, dar şi de
ale Băncii Mondiale, BERD etc.
Toate aceste
realizări consemnate în 1994 ar fi onorat, cel puţin în aceeaşi măsură, orice
guvern CDR! Ele însă onorează guvernul PDSR Si, desigur, pe preşedintele
Iliescu. Şi - culmea - acesta demonstrează fără putere de tăgadă tuturor
adepţilor sinceri ai Opoziţiei că cele spuse cândva la adresa Puterii sunt
infirmate de viaţă: şi domnul Iliescu este... pro-occidental...
Există însă un
punct asupra căruia, într-adevăr, actuala Putere rămâne descoperită când
analizăm retrospectiv anul 1994: efectele concrete în plan economic ale
politicii convenite cu FMI. S-a obţinut, e drept, o macrostabilizare economică.
Leul s-a stabilizat (relativ) faţă de dolar; inflaţia a diminuat de la 300% la
numai 70%; exporturile au crescut cu 30%; balanţa comercială s-a
cvasi-echilibrat; rezerva valutară a ajuns la circa 700 de milioane de dolari,
faţă de zero in 1993. Dar toate aceste realizăti rămân extrem de fragile. Ele sunt rezultatul unor măsuri monetariste (cu
efect rapid, dar cu durată redusă), dar şi a unor credite externe de multe sute
de milioane de dolari. Pentru ca această macrostabilizare să dureze și să
contribuie efectiv la însănătoşirea economiei româneşti, ar fi fost necesare privatizarea şi restructurarea industriei de stat. Aici e și punctul de reproş
major pe care Opoziţia îl poate face actualei Puteri: marea privatizare și restructurarea nu au început!
De ce? Cum de a
fost posibil aşa ceva, când ambele procese trebuiau începute în 1994? O cerea
şi Memorandumul, o proclamase și Guvernul: „anul 1994 - anul marii privatizări"!
Mai întâi că FMI-ul,
încântat de macrostabilizarea reuşită de actualul guvern, a mai lăsat din preţ
și a acceptat amânarea „pentru la anul” a marii privatizări și restructurări.
Este o dovadă concretă a capacităţii de acomodare a Occidentului, de care
vorbeam mai sus. Occidentul ne va credita şi în 1995. România se dovedeşte bună
platnică: numai în 1994 ţara a plătit cam 600 de milioane de dolari pentru
datoria externă contractată după 1989! Şi atunci - de ce să nu ne crediteze
FMI-ul?!...
În al doilea rând,
amânarea marii privatizări și a restructurării demonstrează că actuala Putere
este foarte sigură pe ea. Nu se grăbeşte şi - mai ales - nu face „privatizare
de dragul privatizării".
Credem că marea
privatizare a fost amânată pentru a se putea lovi în marii rechini care au achiziţionat
câteva milioane (!) de certificate de proprietate la preţuri scăzute și care aşteptau
folosirea lor pentru achiziţia unor imense capitaluri productive, conform legii
privatizării din 1991. Cum mari rechini se găsesc şi în sânul Opoziţiel, dar şi
în sânul Puterii, lupta parlamentară a fost - şi este - foarte dură. De unde
efectul inevitabil al unei decizii legislative.
Apoi, se doreşte
mai degrabă o privatizare „dirijată" am zice noi. Una din caracteristicile
Europei de după 1989 este întronarea unui sistem politic democratic şi pluralist.
Esenţa acestuia este alternanţa puterii
politice. Prin urmare, oricât de „tare" ar fi domnul lliescu, puterea
politică - mai devreme sau mai târziu - va trebui să fie alternată! Adică cedată celeilalte părţi! Care ar fi soluţia pentru ca acest lucru să nu se întâmple decât formal? Sunt două: prima: să creeze o rotativă guvernamentală,
adică un sistem politic (practic) bazat pe
două partide. De exemplu, PDSR (plus o
constelaţie de sateliţi, numai bună să-i păcălească pe naivi) şi PD (FSN);
formulă fezabilă mai ales dacă CDR se va destrăma sau va involua. A doua
soluţie - mult mai solidă și mult mai
convenabilă pentru simpatizanţii PDSR de rang înalt - este să transformi puterea politică devenită
după 1989 efemeră - în putere economică care este permanentă. Cum?
„Dirijând" cumva privatizarea în propriu-ţi folos! Într-un articol
anterior arătam că efectuarea unei mari privatizări pe principii echitabile nu este practic posibilă. Echitabilă nu poate fi decît prima fază — împărţirea
certificatelor. După accea, chiar dacă blochezi privatizarea, piaţa neagră va
acumula hârtiile de valoare în mâna unei minorităţi privilegiate. Pe ce
criterii? Pe două criterii: cine are bani
și cine are informaţii în domeniu!
Este exact ce s-a întâmplat cu certificatele împărţite - echitabil! - în 1992.
Revenind la
subiect, actualii guvernanţi şi puzderia lor de ”simpatizanţi" de rang înalt
deţin și bani, deţin și informaţii.
Este evident că, fie şi numai teoretic, cei afiliaţi puterii - în ministere,
prefecturi, FPP, FPS, mari instituţii centrale bancare etc. pleacă din start
favorizaţi prin posibilitatea de a avea informaţii adecvate. Câţi vor fi cei -
într-atât de cinstiţi - încât să refuze de a profita ”legal”?
Această schemă
bazată pe cele două ingrediente indispensabile ale noii societăţi - banii şi
informaţiile - este deja verificată de viață. Cu o mare privatizare blocată; cu
o industrie de stat practic intactă ca formă de proprietate. România a realizat
performanţa de a obţine 35 % din PIB din
sectorul privat! Cum a fost posibil?
Numai mica privatizare şi capacitatea superioară a firmelor private de a face
profituri nu pot explica. Ceea ce explică această „mică" ciudăţenie
economică este binomul „S.A. - S.R.L."! În care S.A. aparţine statului, iar
SRL aparţine directorilor, contabililor şefi, rudelor acestora, din care mulţi
sunt actualei Puteri! Pe această cale, se „,privatizează" profitul SA în
contul SRL. La ce să dorească toţi aceştia ”accelerarea" marii
privatizări?!
Revenind la marea
privatizare, ea va fi probabil făcută. Caz în care procesul va dura destul de
mult. În fosta RDG, unde privatizarea a făcut-o statul vest-german, ea a durat
mai bine de trei ani. La noi, legea preconizează vreo şapte ani pentru prima
tranşă. Acest mic detaliu tehnic presupune însă prelungirea actualei Puteri în şa,
încă un mandat. Minimal! Iată de ce, în
1995, se va urmări (de la nivelul Puterii) pregătirea anului 1996, un an electoral
vital pentru deţinătorii frânelor şi stat, dar și în economie.
Trei sunt atu-urile
actualei Puteri, de pe acum previzibile, în confruntarea politică cu Opoziţia
parlamentară.
1.
Organizarea superioară în
plan politic şi electoral, dar și în modul de funcţionare a Puterii.
a. În
plan politic şi electoral, actuala Putere a mizat pe o diviziune a ofertei
politice. Pentru amatorii de reformă, a creat PDSR; pentru cei care se tem de
unguri, a creat PUNR; pentru cei atraşi de discursuri „naţionaliste" a
creat PRM; pentru muncitorii nostalgici - PSM; pentru ţărani - PDAR. Exact
invers decât a procedat CDR! Suma ofertelor separate (arcul Puterii) s-a
dovedit a fi mai mare decât suma unei singure oferte (cazul CDR). Odată luată
majoritatea parlamentară, Puterea a acţionat extrem de unitar. Adică invers
decât Opoziția, care se ceartă chiar şi atunci când - Opoziţie fiind - nu are
de împărţit nici posturi şi nici răspunderi...
b. În
modul efectiv de lucru al Puterii, asistăm la o evoluţie extrem de originală.
Parlamentul deliberează trei luni şi votează 4-5 legi, ridicol de puţin prin
raport cu sutele de proiecte de lege care aşteaptă „democratic”! În vacanţele
parlamentare însă, guvernul emite zeci de
ordonanţe! Singurul rol al Parlamentului, aici, este acela de a ceda
guvernului dreptul de a da ordonanţe în vacanţe. Până şi acest rol trist nu îl
joacă atât Parlamentul, cât majoritatea guvernamentală! Cum guvernul Văcăroiu
este un guvern obedient faţă de Preşedinte, asistăm faptic la o prezidenţializare
a conducerii în ambele sale faze — legiferare şi executiv! Dacă la aceasta adăugăm
şi subordonarea justiției, constatăm că, în mod inevitabil, în anul electoral
1996 actuala Putere va avea la dispoziţie întregul
aparat de stat.
2)
Al doilea atu al Puterii este slăbiciunea
Opoziţiei. Nu mai insistăm, dar subiectul ar merita o tratare aparte.
Precizăm numai că este deja prea tărziu pentru crearea unei alternative veritabil de dreapta (în condiţiile în
care în Parlamentul României nu există - încă - nici o formaţiune de dreapta)
şi că e îndoielnic că se va putea crea o alternativă reală la stânga actualei puteri.
3)
Al treilea atu al actualei Puteri este politica
externă. Avantajele pe care Puterea le-a obţinut până în 1994 vor funcţiona
și în următorul an. Finanţarea promisă de FMI, efectele clauzei în comerţul cu
SUA, Acordurile de Asociere la UE, investiţiile de capital străin, apropierea
efectivă de NATO vor demonstra pregnant Occidentului că echipa actuală este
credibilă. Iar populaţia, în lipsa unei alternative, va accepta actualul status-quo
politic...
Şi
tot în domeniul politicii externe, domnul Iliescu a izbutit stabilirea unei
relaţii excelente cu lumea evreiască: că este vorba de statul Israel; că este
vorba de comunitatea evreiască din SUA; că este vorba de diversele şi organizaţii
evreieşti mondiale. Principial, toate acestea pot aduce atât preşedintelui, cât
şi diplomaţiei româneşti o serie de nete avantaje. Dacă acestea se vor subsuma
de fiecare dată în mod fericit intereselor naţionale româneşti, nu ne putem
decât felicita. În 1994 însă, revista noastră a publicat două documente (deținute
în fotocopii în arhiva noastră): o scrisoare a Comunității Evreilor Originari
din România și un Memorandum al ministrului român de Externe, domnul Meleşcanu.
În scrisoare, în esenţă, se cereau Statului Român trei lucruri: despăgubiri morale și materiale pentru „cei 400 de mii de
evrei suprimaţi de regimul Antonescu" şi „retrocedarea tuturor averilor evreieşti trecute în patrimoniul Statului
Român între 1937 şi 1989". Fără a fi experţi este uşor de dedus că
acceptarea, ca atare, a acestor cereri ar implica daune de multe miliarde de dolari! La care, desigur, s-ar adăuga
angajarea onoarei naţionale pentru fapte departe de a fi fost vreodată probate
la proporţia citată. Apoi, numai poporul
român, prin referendum, ar putea decide o atare problemă!... În aceste
condiţii, în Memorandumul d-lui Meleşcanu se susţin două idei. Prima - că în condiţiile unei redresări
economice, aceste cereri vor putea fi achitate. A doua - că orice publicitate pe această temă, în ţară sau în
străinătate - ar fi „contraproductivă"...
Sunt sau nu aceste documente
autentice? La data publicării lor aveam îndoieli.
Azi, autorul acestor rânduri, nu mai are. Ele au fost publicate (inclusiv un
facsimil); au fost discutate în prezența unor jurnalişti la o conferință de
presă, unde a fost de faţă și TVR prin dl. Adrian Fulea. Ulterior, documentele
au fost reproduse şi în alte publicaţii. În ipoteza unui fals căruia redacţia
noastră i-ar fi căzut victirnă ar fi fost foarte nimerite dezminţiri. Nu au venit de nicăieri! Se poate spune că
cel puţin una din ideile de forţă ale acestor două documente - aceea de a nu se
face nici un fel de publicitate - funcţionează deja. Dacă la acest semnificativ
detaliu adăugăm şi recenta numire pe postul de ambasador al SUA la Bucureşti a d-lui
Alfred Moses - un veritabil expert al problemelor comunităţii evreieşti în
perioada Ceauşescu, concluzia aproape că se impune de la sine...
Oricum,
pentru autorul acestor rânduri, actuala Putere îşi urrnăreşte cu o tenacitate
extraordinar propriile ţeluri şi, având atâtea atu-uri, ne înfiorăm pentru ceea
ar putea să urmeze...
(articol scris de
Corneliu Ioan Dida, apărut în revista Mișcarea,
anul IV, nr. 1-2, (41-42) ian.1995)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comentariul dvs. așteaptă moderarea.