Notă:
Evoluţiile interne
ale statului şi societății sovietice, care încă din vară generalizaseră părerea
conform căreia ”așa nu se mai poate”, au intrat într-o nouă etapă pe care revista
franceză L'Express o sintetizează
sugestiv: „spectrul dictaturii"! Nemulţumirea generală a adus un plus de
coeziune și incisivitate forţelor tradiţional-conservatoare.
1. Armata. Bazîndu-se pe
nemulțumirea profundă şi pe debusolarea tot mai evidentă a armatei, tot mai
multe grade critică vehement politica externă și în special retragerea din
Afganistan, retragerea din fostele ţări socialiste, reunificarea Germaniei și,
recent, alinierea la politica americană din Golf. S-a ajuns acolo încît deputatul
colonel al grupului Soiuz, Viktor Alksnis afirmă deschis în Parlament: ”da, sînt
un reacţionar! Sînt un uliu! Pentru că perestroika ne-a adus 600 de morți
și 600.000 de refugiaţi în conflictele
interetnice.”
2. K.G.B.-ul. Şeful acestuia,
Kriucikov, recent, a făcut în mod repetat declaraţii dure contra „forţelor care
caută să arunce ţara în haos", contra ”extremiştilor", contra
„anticomuniştilor”, contra naţionaliştilor „care vor dezintegrarea Uniunii” şi
duc ”un război secret contra U.R.S.S.”. Aceasta în vreme ce occidentul își
mobilizează eforturile pentru a ajuta Rusia să iasă din iarnă.
3. Partidul comunist. În
cadrul acestuia vocile care se ridică deschis în apărarea cuceririlor
socialismului nu sînt depăşite decît de cele care cer public pedepsirea
vinovaţilor. Astfel, deputata Umaltova a spus în Parlament : „Ati condus ţara (și
se referă la Gorbaciov) la dezastru, la foame, la frig, la vărsare de sînge. Nu
mai aveţi dreptul să o conduceţi”. Unii aleşi din cadrul P.C.U.S. cer instituirea
unui ”comitet de salvare naţională", alţii excluderea lui Gorbaciov din
partid, iar alții - „lichidarea lui fizică”!
4. Cadrele de conducere din
economie. 3.500 de directori, la o întâlnire cu Gorbaciov, şi-au manifestat
deschis nemulțumirea lor faţă de reformă. Aceste cadre sînt fără îndoială masa
principală de șoc a curentului conservator și element de bază al complexului
militar-industrial care a condus efectiv Uniunea Sovietică atâția ani.
Iar ca urmare, în politica lui Gorbaciov se conturează o turnantă care pentru unii — Şevardnadze! — înseamnă „anunţarea dictaturii”, iar pentru alţii...
Dar să dăm cuvîntul lui Bernard Lecomte de la L'Express: „Va mai fi Gorbaciov acolo (la conducere — n.n.) pentru o asemenea întreprindere? Ca dictator — desigur, nu. Nu are această vocaţie. „Cînd eram numai secretar general al P.C.U.S., mi-ar fi fost uşor să devin dictator", declara el la 18 decembrie... Dar ca ostatic?
Ar fi destul de util, totuşi, pentru a explica opiniei internaţionale că ”anarhia era un pericol pentru întreaga lume”, dar că ”perestroika continuă”. Și, pentru a putea stăpîni republicile rebele — prima etapă a normalizării - ce altceva mai convenabil decît cauțiunea unui Laureat al premiului Nobel pentru pace”...
O lovitură de stat
imposibilă
Vadim Zagladin, 63
ani, a lucrat din 1967 pînă în 1988 la departamentul internaţional al C.C. al
P.C.U.S. Este francofon și francofil şi ocupă din octombrie 1988 postul de
consilier de politică externă a lui Gorbaciov.
R.: Credeţi, cum o
face Șevardnadze, că U.R.S.S. se îndreaptă spre o dictatură?
V. Z.: Nu cred. După
cîte ştiu eu, nu există o forță politică capabilă să o instaureze. Conservatorii
- care totdeauna au fost conservatori – îşi dublează eforturile acum, cînd ţara
este confruntată cu opţiuni hotărîtoare.
R.: Totuşi, de
pretutindeni se ridică voci care cer restabilirea ordinii.
V. Z.: Aşa e. Dar
nici o ţară nu ar putea realiza reforme profunde într-un climat de anarhie. Trebuie
doar să reacţioneze pentru a restabili ordinea şi a nu permite ca perestroika
să fie deviată de la obiectivul ei.
R.: Să însemne
aceasta că evoluţia spre democraţie este oprită?
V. Z.: Nu, nicidecum.
Dar, repet, în actualele condiţii, nu se poate continua perestroika.
R: O revenire la
ordine s-ar putea face în detrimentul unor republici ca Lituania sau Georgia?
V. Z.: Înșişi
preşedintele Gorbaciov şi Rafik Nişanov, preşedintele Camerei Naţiunilor, au
reafirmat în raportul asupra viitorului Tratat ai Uniunii că toate republicile
își vor păstra dreptul de a ieși din Uniune, dacă o doresc. Știindu-se că
această opțiune este prevăzută în actuala legislație. Și că e posibilă numai în
acest cadru. Prin urmare nu e vorba de menține o dominație a centrului asupra periferiei,
ci de a favoriza evoluţia în curs. Evoluţie care vizează prezervarea unității
ţării cu ”amenajări" pentru fiecare republică. Iar fiecare republică să-şi
urmărească obiectivul care e comun: democratizarea țării și reforma economică
profundă.
R.: Să ne aşteptăm
la o schimbare a politicii externe sovietice?
V. Z.: Şevardnadze rămîne, deocamdată, pe post. Apoi, oricare ar fi ministru
de externe, este exclus ca acesta să facă altă politică decît cea hotărîtă de
Congresul Deputaţilor; mai ales în Golf.
R.: Dar în ipoteza
unei lovituri de stat militare?
V. Z. : Nu prea
pot vedea azi o preluare a puterii de ofiţeri puciști. În Franţa, ca şi la noi,
presa preia cutare sau cutare declaraţie făcută de militari. Oricum, ei sînt și
deputaţi și exprimă un curent de opinie. Totuși, armata și comandamentul ei susțin
politica externă dusă de Uniunea Sovietică. Toate propuneorile privind
reducerea armamentelor sau asupra evoluțiilor din Golf au fost luate prin consultarea
prealabilă cu Statul Major și, adesea, la inițiativa acestuia.
(După L'Express,1 ian. 1991)
Imposibilul
compromis
Profesor de
istorie la Harvard, director al secţiei Europa de Est - U.R.S.S. la consiliul
naţional pentru securitate în primii doi ani ai preşedintelui Reagan, Richard
Pipes este unul din cei mai buni experți occidentali în sovietologie. El explică
revistei L'Express de ce crede că
diagnosticul lui Şevardnadze este corect.
Richard Pipes: Da,
o lovitură de stat este în curs de derulare. Mascată, dar ineluctabilă. Eliminarea
lui Vadim Bakatin de la ministerul de interne şi libertatea dată militarilor de
a critica politica externă sînt tot atîtea semne ale acestei evoluţii. Fără a vorbi
de incredibila acumulare de puteri în mîinile lui Gorbaciov.
R.: Aţi fost
decepţionaţi de premiul Nobel (dat acestuia)?
R.P.: Nu, pentru că
pentru mine totdeauna a fost un membru moderat al nomenclaturii, nimic altceva.
De la venirea lui la putere obiectivul lui a fost acelaşi: să adapteze sistemul
la supravieţuire.
R.: Ţările
occidentale au arătat prea multă încredere?
R. P.: Trebuia să
lucrezi cu Gorbaciov. Dar nu trebuia să te prefaci că crezi că el ar avea
aceeași concepţie despre democraţie ca noi. Cea mai mare speranţă a reformei în
U.R.S.S. rezidă în emanciparea republicilor. Or, noi am refuzat să ne preocupăm
de aşa ceva. O altă greşeală - și europenii sînt primii vinovaţi - este de a
trimite bani acolo, care nu pot decît să ajute să persiste un sistem perimat.
R.: Și ce va urma?
R.P.: Văd două
ipoteze: depresiunea sau reprimarea. Explozia imediată a sistemului sau folosirea
ciomagului în Baltica, Moldova, Georgia sau Rusia.
R.: Compromisul
nu-i posibil?
R. P.: Compromisul
e exclus. Cum vreţi să se înţeleagă Sovietul Rusiei cu cel al Uniunii? Dar dacă
vor să scape de Elţîn, în special, vor trebui să revină la politica stalinistă.
Totuşi, victoria conservatorilor nu va fi decît temporară: este în situaţia
Poloniei din 1981, pe vremea lui Jaruzelski. Şi, ca şi în Polonia, conservatorii
nu vor fi capabili să rezolve problemele endemice din acea țară.
R.: Criza Golfului
a jucat vreun rol în întărirea liniei dure?
R.P.: A fost,
desigur, o scînteie. Gorbaciov şi Şevardnadze ar fi dorit să trimită trupe
acolo. Militarii şi nomenclatura s-au opus. Ei nu acceptat niciodată alinierea
lui Șevardnadze la politica Washington-ului.
R.: Are Gorbaciov
alură de dictatator?
R. P.: Nu. Este
prea nehotărît pentru aşa ceva. Problema lui e că a doborît un regim totalitar
şi este incapabil să pună altceva în loc. Nu are nici calităţile şi nici
defectele unui om care să guverneze prin decrete. În schimb el va face tot ceea
ce îi vor spune consilierii lui conservatori să facă.
(după L'Express, 3 ian. 1991)
(colaj apărut în
revista Contrast, anul II, nr. 41,
11-17 ian. 1991)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comentariul dvs. așteaptă moderarea.