Guvernarea în prag
de iarnă. La noi ca la nimenea!
Chestiunea care
domină preocupările tuturor factorilor de decizie, dar şi ale presei, este la
ora actuală inflaţia, care continuă în ritmuri tot mai înalte. După trei ani
consecutivi în care ritmul deprecierii monedei naţionale a fost în jur de
260-280%, în 1993 inflaţia va depăşi 350%. Ceea ce e mai grav e că nu sunt
perspective pentru o stopare în următoarele luni. Ba dimpotrivă, am zice! Chiar
dacă se va face ceva ori se va rămâne încă în actuala expectativă păguboasă,
inflaţia va continua bine-mersi o bună vreme.
De ce aşa ceva? De
ce România are la ora actuală cea mai înaltă rată a inflaţiei din estul Europei,
exceptând spaţiul CSI?
În primul rând,
pentru că politica de tip gradualist, aşa cum opinam încă acum un an, a suferit
un grav eşec. Iar în al doilea rând, pentru că se ezită - şi aceasta de aproape
un an! - în a se pune ”altceva" în loc. Un „altceva" care să fie şi eficient,
dar care „să nu doară", din păcate nu există! Încât, în lipsă de altceva
mai bun, s-a mizat pe o reluare a creşterii producţiei. Acum, după un an,
într-adevăr, producţia pare să crească lună de lună. Ceea ce însă nu rezolvă
problema, pentru bunul motiv că aceasta nu este atât scăderea producţiei în
sine, cât condiţiile în care ea se realizează: de eficienţă sau de ne-eficiență.
Or, atât scopul cât şi logica reformei demarate în 1990 tocmai aici îşi aveau
miza. În fond, sistemul economic comunist obsedat de producţie - obsesie care,
la rându-i, venea din sărăcia endemică a societăţii socialiste - miza pe
„dezvoltarea” planificată central şi în care întreprinderea se năştea, creştea
sau stagna, nu în funcţie de raporturile ei cu piaţa, ci de directivele
centrale. În economia de piaţă (citeşte, totuşi, capitalistă) rămâne firma privată.
Care se naşte, se dezvoltă, sau piere în funcţie de raportul ei cu piaţa. Este
eficientă? Rămâne prosperă. Este ineficientă? Se restructurează, se
reprofilează până redevine eficientă sau, în caz contrar, falimentează. Rezulatul
global este o eficienţă mereu în creştere la nivel macro-economic, care este
asigurată tocmai de eliminarea celor ineficienţi, dar şi de economisirea
resurselor pe care aceştia încetează de a le mai consuma inutil şi păgubos.
Desigur, actualele economii capitaliste dezvoltate sunt rezultatul unei
îndelungi evoluții istorice, în care proprietatea privată şi derivatul ei -
concurenţa - au menţinut în prim-planul economiilor capitaliste firma. Ceea ce nu înseamnă că acolo s-a
neglijat aspectul macro-economic.
La noi însă, după
ce în 1990, 1991 şi 1992 s-au luat unele măsuri - din păcate incomplete,
haotice şi graduale - în direcţia repunerii firmei în prim-planul atenției,
treaba s-a oprit la primii paşi. E drept, s-a renunţat la planul central, s-a
dat ”autonomie" întreprinderilor de stat. Mai mult, s-a elaborat şi
aprobat şi legea privatizării, absolut necesară pentru pasul al doilea -
privatizarea societăţilor de stat. Dar s-a rămas numai aici. Adică aşa cum e
mai rău. Întreprinderi de stat, concepute şi încadrate pentru o funcţionare în
sistem central, au fost lipsite brutal de planul central, fără însă a se pune
în loc elementul ce le-ar fi putut autonomiza real - proprietatea particulară.
Este acest aspect
chiar atât de important? Categoric! Pentru că privatizarea înseamnă nu numai
pasul sine qua non pentru instituirea unei atmosfere concurenţiale în economie,
ci şi pasul fără de care restructurarea, reprofilarea şi redimensionarea unei
întreprinderi până ieri de stat nu au impuls lăuntric şi nici un cadru
adecvat schimbării mentalităţii manageriale. Nici o mirare că în foarte multe
întreprinderi de stat treburile sunt axate pe mai departe pe fetişul socialist:
producţie (de dragul producţiei -
adică pe stoc, fără cerere reală) şi salarii,
pentru că ”oamenii muncii au muncit şi au copii de întreţinut”. Această optică
se justifică până la un punct când este vorba de omul muncii care într-adevăr
munceşte şi care are copii de crescut. Dar când este vorba de oameni politici,
de manageri, ba chiar de lideri sindicali, această optică contribuie din plin
la menţinerea actualei situaţii de ”nici cal, nici măgar", în care se
complace încă economia românească. Pentru că dacă dorim cu adevărat economie de
piaţă, să ne întrebăm: ce este înainte - salariul sau profitul?
Cu excepţia
anumitor activităţi speciale (legate de apărare, sănătate etc.), existenţa
profitului condiţionează nu numai existenţa salariilor, ci şi numărul lor
într-o intreprindere dată, şi, foarte important, dimensiunea fiecărui salariu.
Prin urmare, tot ce ar contribui la creşterea profitului ar trebui acceptat.
Implicit privatizarea, restructurarea, reprofilarea şi redimensionarea
întreprinderilor de stat trebuie nu numai acceptate, ci chiar dorite. Şi
aceasta, chiar dacă într-un prim pas preţul ar avea un nume sinistru: şomaj!
Şi cu aceasta
suntem ceva mai bine pregătiţi sa înțelegem de unde provine inflaţia actuală.
Căci principala ei sursă este perpetuarea - de frica șomajului, printre altele -
a actualei ineficienţe din întreprinderi. Ineficienţă care se traduce prin
produse de slabă calitate şi scumpe, pe care nu le cumpără nimeni, dar pentru
care se consumă materiale, energie şi se plătesc salarii. De unde materiale? De
unde salarii? Din sacul comun care este bugetul sau din credite
”neperformante", ambele fiind izvoare de bani fără valoare, trimişi pe
piaţă - să fim iertaţi – aiurea! De unde şi preţurile care nu contenesc să
crească.
Numai în 1993,
guvernul Văcăroiu a făcut vreo 6-7 ”indexări”!.Şi?! S-a rezolvat ceva? Desigur
nu. De ce? Pentru că nimeni nu s-a preocupat să închidă „robinetul de bani"
pentru producţia de dragul producţiei, pentru salarii „socialiste".
Soluţiile principale pentru inflaţie rezidă, prin urmare, în măsurile energice
care trebuiesc luate în economia reală. Iar acestea ar fi privatizare, restructurare
şi protecţie socială a celor loviţi de şomaj.
În locul unor atari
măsuri, care cer curaj şi încredere în scopul propus, s-a mers pe bâlbâiala din
ultima vreme. Mai rău, în cercurile actualei guvernări există şi un curent de
opinie care susţine eronat, zicem noi, că sursa inflaţiei ar fi „cursul valutar”.
Or, judecând după evoluţia cursului oficial leu/dolar - de la 430 la 1074 între
ianuarie şi noiembrie 1993 - el nu a făcut decât să reproducă inflaţia internă
şi încă cu 1-2 paşi mai târziu. Hiba nu este în „deprecierea forţată a leului”,
cum se acuză de la stânga, ci în absenţa
încă - a unei pieţe valutare reale în România. O piaţă pe care orice
agent economic să poată cumpăra pe lei valuta pe care o doreşte, dar la un preţ
de piaţă real şi nu dictat, ca acum, de la guvem sau Cotroceni.
Din păcate,
crearea unei pieţe valutare reale, funcţionale presupune un pachet vast de
măsuri menit, pe de o parte, să asigure o jugulare a surselor inflației interne
(subvenţiile bugetare mascate, creditele neperformante etc.), iar pe de alta, o
rezervă valutară adecvată. Iar
câtă vreme deficitul comercial se menţine spre 1 miliard de dolari, câtă vreme
nu avem încă strategii adecvate de export spre marile zone de interes
(Comunitatea Europeană, AELS şi SUA) şi nici nu avem măcar un acord cu FMI pe
1993 (acum pe 1994) e greu de abordat problema. De ce nu avem aşa ceva? Simplu:
pentru că actualul guvem nu le-a gândit din vreme; sau dacă le-a gândit cineva
acolo, tot acolo altcineva le va fi amânat, sperând în ”creşterea"
producţiei...
Din păcate,
oricâte dispute tehnice vor fi existând între specialişti, şi e firesc să
existe, ceea ce se impune tot mai evident este nevoia unei noi decizii
politice, a unui nou program de guvernare, pe o nouă bază parlamentară. Dacă,
fireşte, acest parlament doreşte să-şi ducă actualul mandat la bun sfârşit și ţara
la liman. Ni s-ar putea reproşa că actualul guvern are un program de guvernare.
La care am putea răspunde: da, unul făcut de dl Mişu Negriţoiu, eliminat între
timp din guvern! Ce mai, la noi - ca la nimenea! Încă...
(articol scris de
Corneliu Ioan Dida și publicat în revista Mișcarea,
anul II, nr. 13 (18), 16-30 nov.1993)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comentariul dvs. așteaptă moderarea.