După o campanie
electorală în care concepţia economică liberală si programul opoziţiei „istorice"
au fost puse la stîlpul infamiei (şi ştim de către cine) obiectivul F.S.N. - adjudecarea
puterii și legitimarea ei - a fost atins cu brio. A fost o surpriză pentru Europa,
dar în ţară a surprins doar scorul („de maidan", am zice) pe care opoziţia
şi azi îl contestă. Dar adevărata surpriză a fost crezul și programul actualului
guvern Roman, un program liberal, la început; „mai liberal ca al liberalilor"
de prin septembrie încoace.
Că este aşa o
recunoaşte domnul Radu Câmpeanu și o susţine şi explicaţia pe care primul ministru
i-a dat-o acestuia recent: „Azi, în Europa, chiar şi socialiştii fac politică
liberală". Aşa e, dacă l-a avut în vedere pe socialistul Mitterand. Numai
că „ciudăţenia" opţiunii guvernului F.S.N. actual nu se limitează la aspectul
strict moral, al paternităţii de idei. Căci pînă la urmă, programele sînt
făcute tocmai pentru a convinge și a capta pe cît mai mulţi. De aici însă şi pînă
la o cvasi-preluare in toto a concepţiilor liberale ale opoziţiei (pentru care
aceasta a plătit şi îndurat atîtea) este o distanţă enormă, dar şi o distantă
ce impune, minimal, o întrebare:
DE CE AȘA CEVA?
Păi, în primul rînd,
pentru că – nu-i aşa – ”azi, în Europa şi socialiștii fac politică liberală”.
Ceea ce nu înseamnă forţamente că domnul Petre Roman este... socialist. Numai
că domnul Roman, sîntem convinşi, cunoştea această modă - să-i zicem „pariziană",
cu temei - şi pe vremea cînd în campania electorală combătea asiduu programul
liberal. Și atunci? Sigur, lumea se mai schimbă, mai învață. După cum nu este
exclus ca domnul Roman să fi combinat magistral moda „bucureşteană" a lui
„noi nu ne vindem ţara" din aprilie-mai cu cea ”pariziană” (liberală, cum
se vede treaba, azi) - cîștigînd într-un prim tempo puterea, pentru ca apoi să
facă politica în care a crezut, de fapt. Posibil, de înţeles, ba chiar şi lăudabil.
Căci în cazu1 în speţă reforma adoptată promite (atît deocamdată) o tranziţie
reală spre economia de piaţă de care ţara - este şi convingerea noastră - are
azi atîta nevoie.
Numai că o politică
- şi mai ales una atît de radicală într-o ţară aflată la răscruce - pentru a
avea succes, trebuie să şi convingă, să
aibă aliaţi şi încă cît mai mulţi!
Stă oare azi
guvernul Roman chiar atît de bine sub acest raport?
Sînt oare F.S.N.-ul,
sindicatele, tehnocraţii, televiziunea, preşedintele Iliescu sau străinătatea (în
mod real) de partea guvernului Roman, cînd e vorba de reformă ? Să le luăm pe
rând.
F.S.N.-ul
F.S.N.-ul, al cărui
prim lider este (totuşi!) domnul Roman, este principalul suport al actualului
guvern. În Parlament, cel puțin, în ciuda unor retuşuri mereu conservatoare,
maşina de vot funcţionează. La nivelul structurilor (şi la centru, şi în țară)
F.S.N.-ul este încă amorf, nestructurat, lipsindu-i - lucru foarte grav - o viziune ideologică clară! Se aşteaptă o
convenţie ”la iarnă", pentru care vicele C. Iordache cere material bibliografic
(!) domnului Cunescu (!)... Între timp însă, viziunea ideologică a guvernului
apare foarte clară. Întrebare: în virtutea cărei comuniuni F.S.N.-ul, ca partid,
sprijină reforma liberală Roman, dacă propria-i ideologie, lipsindu-i, își aşteaptă
încă „iarna"? Apoi masele, să le zicem feseniste (honny soit qui mal y
pense), ele ce spun? Sînt oare cu reforma? Greu de zis, căci după sondaje (şi
nu numai) baza de masă a acestei formaţii se erodează continuu. Rezumînd, la nivelul
F.S.N.-ului reforma economică e sprijinită de vîrfurile parlamentare (ceea ce
nu e puţin). Dar partidul, cu structuri fluide, cu ideologie neclară şi cu
bazele sale de masă erodate, e departe de a fi un aliat de nădejde la vremurile
grele pe care le anunţă demarajul actualei reforme. Totul, ne temem, are alura
unor vîrfuri angajate într-o reformă necesară, dar riscantă, căci baza lor de
sprijin apare periculos de glisantă mai la orice pas.
SINDICATELE
Un succes ca cel
din mai ar fi trebuit să asigure guvernului, și deci şi reformei, un masiv sprijin
sindical. Or, nici pe departe! Grevele se ţin lanţ. Iar caracterul revendicativ
salarial (demagogic) capătă proporţii. Departe de a fi înţeles că salariul creşte numai în măsura în care
creşte şi profitul, sindicatele - să fim iertaţi - aleargă după
„bani"-hârtie, făcînd greve, ruinînd economia. Preocuparea pentru reforme
de structură, singurele apte să relanseze producţia și profitul, este foarte,
foarte slabă. Încît politica salamului, a S.R.L.-urilor, a salariilor plătite
orişicum, „bună” în mai, își arată astăzi colții. Nu e de mirare, deci, că 11
din cele mai importante centrale sindicale se arată astăzi ostile liberalizării
preţurilor, şi deci reformei. Ce va urma după 1 noiembrie, cînd preţurile la
foarte multe produse vor creşte cu 100-120 la sută (cum s-a antecalculat), nu-i
greu de ghicit. Vom scrie atunci. Numai că lumea milioanelor de salariaţi din
sindicate - principalul teren social al reformei - are deja luciri de patinoar.
TEHNOCRAȚII
Ce spun zecile de
mii de directori, contabili-şefi, ingineri, economiști? Cîți din ei salută reforma,
o aşteaptă, o doresc? Și cîți din ei sînt sceptici, se tem de ea, îi doresc
eşecul? Dispune oare guvernul la nivelul acestui segment social vital pentru
reformă de acea majoritate fără de care nimic nu-i cu putinţă? Căci, plasaţi între
ciocanul reformei şi nicovala revendicărilor sindicale, ei vor duce greul,
profesional vorbind; după cum, la acest nivel intermediar se decid, se vor
decide multe, foarte multe.
TELEVIZIUNEA
Prin „tradiţie” ea
e cu puterea. În toate. Numai cînd e vorba de reformă, devine „obiectivă".
”Comentariile” domnului Roşiianu (a cărui „cultură” economică e cea care e!)
subminează demersul reformei mai mult decît o grevă. Căci, rămînînd la
mentalitatea comună, dar nu şi economic fundamentată, conform căreia „dacă
preţurile cresc, atunci noi ce facem?", asemenea comentarii, difuzate la
ore vîrf, alimentează atitudini ce compromit orice schimbare de substanţă. Și
atunci întrebăm și noi: ce facem pentru a readuce (nu prin coerciţie) oamenii
la muncă? Ce facem pentru a reumple magazinele cu mărfuri? Ce facem pentru a
termina cu cozile, pentru a lua orice bază economică speculei şi bișniţei? Cu
poliţia, cu armata, cu forţa și dictatul asemenea lucruri nu se schimbă nici nu
se îndreaptă, ci se generează! Este
aceasta concluzia a zeci de ani de dictatură „ferm” şi ”științific” aplicată și
în domeniul economic! Dovedeşte televiziunea că a priceput aceasta prin emisiunile
ei de cea mai largă audiţie? A pregătit televiziunea publicul larg prin
informaţii economice corecte, din ţară şi vecini, pentru a înţelege sensul,
necesitatea și preţul inerent al reformei? Sau, cumva, accentuează disproporţionat
de mult pe preţ?
PREȘEDINTELE
Ca artizan al
victoriei din mai, dînsul - s-o recunoaștem - a preconizat întotdeauna o
politică economică cu scenarii treptate, pe termene de ani. E drept, dînsul l-a
numit pe domnul Roman prim-ministru, dar acesta şi-a format echipa de unul
singur: „în acești oameni cred, cu ei voi lucra!”... Și încă o nuanță. Cităm
din discursul domnului Roman la prezentarea guvernului la Palatul Cotroceni:
„Acesta e programul de reformă..., pe care, cum am înţeles, îl sprijiniţi şi
dumneavoastră”. Referindu-se la domnul Iliescu, acest ”cum am înţeles" de
atunci explică multe azi. Printre altele o anumită retragere a domnului Iliescu
la Cotroceni, o anumită rezervă pe care şi-a luat-o - credem noi - vis-a-vis de
reformă. Sigur, prerogativele sînt limitate, dar dacă ar fi crezut cu tărie în
această reformă, ar fi putut să facă multe pentru ea. Or, exceptînd un meritoriu
şi reuşit efort pe plan extern (New York), actualul guvern nu pare a fi
susţinut cu destulă tărie de preşedinte. De ce? Să nu fi intuit dînsul terenul
alunecos pe care actuala reformă îşi va face primii paşi? Să fie domnul Iliescu
preocupat mai degrabă de menţinerea sa într-o postură de arbitru imparţial şi
nepătat de ”ingerinţe”, decît de riscurile (majore, zicem noi) de destabilizare
prin înseşi condiţiile politice, sociale şi psihologice inadecvate la această oră pentru tot ceea ce presupune reforma, ca
preţ pentru popor?
OPOZIȚIA
Firavă, pusă în
corzi de această preluare de program, ea e obligată de propriile-i crezuri să
sprijine reforma. Singurul teren de manevră care îi mai rămîne l-a indicat
domnul Câmpeanu: „Vom supraveghea această (posibilă) distanţă între ideile
afişate şi transpunerea lor în fapt". Aceasta deci, şi poate aşteptarea:
în speranţa că eşecul guvernului îi va aduce apa la moară; în nădejdea că un
eventual succes îi va crea o bază socială mai largă, azi atît de firavă.
Fundamentată
teoretic, perfectibilă în destule detalii reforma propusă de guvern - şi o
spunem cu regret - este grevată de serioase handicapuri. Handicapul extern este
bine cunoscut. El îi limitează aportul de capitaluri masive care, pentru încă
bună vreme, vor prefera pieţele mai sigure de prin alte părţi. Apoi, creditele
externe devin ce în ce mai rare şi din ce în ce mai scumpe. Căci lumea, din păcate,
înclină spre o recesiune. La handicapul extern se adaugă un handicap intern major:
societatea românească este divizată, de fapt, nu în partide, ci în două
„şcoli": cea reformatoare (cu aliați
puțini) şi cea conservatoare, azi
majoritară. Reforma, prin urmare, ne apare izolată politic, cu o tot mai îngustă
bază de mase, aflate încă departe de a pricepe ce se întîmplă în păienjenişul
din triunghiul muncă-salariu-tejghea. Paradoxul este că guvernanţii de astăzi au
priceput rapid (după ce ei înşişi l-au creat) handicapul extern. Dar nu par a
pricepe handicapul intern. Altfel cum să se explice lipsa unei adevărate ofensive
propagandistice în favoarea reformei, o propagandă inteligentă, bazată pe
adevărul economic, singurul care contează în atare perioadă. Din păcate, nici
presa de opoziţie şi nici cea independentă - în teorie, ambele interesate de
succesul acestei reforme - nu par să priceapă nici ele mai mult.
Judecînd după
calendarul reformei, ar părea târziu să se mai refacă un atare handicap. Dar
dacă purtători ai reformei, şi în primul rînd guvenul, sînt convinşi de
necesitatea ei, atunci pregătirea corespunzătoare sub raport propagandistic și psihologic
ar trebui adusă, de urgenţă, în prim
plan. Iar o scurtă amînare a declanşării reformei ne apare productivă într-o
atare ipoteză. Altfel, reforma actuală va rata la primii paşi, compromițînd o
idee valoroasă, destabilizînd ţara și generînd complicaţii - chiar și externe -
greu de bănuit prin amploarea lor. Iar alternativa politică - în caz de eșec -
se va plasa la stînga, cu tot ce poate însemna aceasta...
(Corneliu DIDA, revista Contrast, anul I, nr. 31, 25-31oct. 1990)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comentariul dvs. așteaptă moderarea.