Memorandumul FMI :
Impact în politic
Anul 1993, un an
fără finanţare externă, a înregistrat pentru prima dată din 1987 (!) o creştere
- cu 1,5% - a Produsului Intern Brut. „Fără finanţare externă" înseamnă fără sprijinul FMI şi, implicit, fără
sprijinul marilor instituţii bancare occidentale. Ne putem întreba, deci; de ce
atâta zarvă și de ce atâta cramponare de un document a cărei finalitate - ni se
spune - ar fi tocmai reobţinerea respectivei finanţări?... Dacă s-a putut
obţine stoparea declinului economic şi fără
finanţare externă, schiţându-se pentru prima dată un început de creştere
economică, de ce nu s-ar putea obţine şi în 1994 o repetare a aceleiaşi performanţe,
care, beneficiind de un start mai bun, succesul lui 1993, ar putea însemna o creştere
pe mai departe?...
După unii,
răspunsul s-ar afla tocmai în inconsistenţa sus-zisului succes din 1993. Iar
dovada ar fi accentuarea inflaţiei şi menţinerea pe mai departe
a unei balanţe comerciale externe
puternic negative. Ambii indicatori sus-menţionaţi caracterizează mult mai
bine starea reală a economiei.
Apoi, după 1989
(şi chiar şi înainte!) economia românească a cunoscut şi cunoaşte un ciclu de
iarnă totdeauna negativ; factura energetică crescând puternic, rezervele
valutare fiind ca şi nule, iar balanţa comercială fiind negativă, se sacrifică
anumite importuri necesare industriei prelucrătoare pentru a se cumpăra cele
necesare încălzirii. De unde, în lunile de iarnă un declin „natural" al
producţiei! Judecând după anumite date preliminare, nici iarna aceasta nu face
excepţie, astfel încât problema finanţării externe rămâne încă multă vreme
necesară.
De aici deci,
importanța Memorandumului, care ar avea două virtuţi: reasigură finanţarea
externă şi oferă - ni se spune - ocazia suplimentară a stopării inflaţiei şi realizării pieţii valutare. Ambele obiective
sunt şi dezirabile şi necesare. Numai că ele presupun introducerea unui set de
politici care, prin amploare, prin profunzime, prin viteza lor de aplicare şi
prin efectele sociale grave pe care le presupun, echivalează faptic cu o
veritabilă terapie de şoc! Or, acest
lucru nu a fost spus electoratului în 1992, când finanţarea externă - se ştia! -
era pierdută; şi nu i se spune nici acum, când aplicarea Memorandumului ar aduce
obligatoriu din primele luni numai efectele sale negative!
Prin urmare,
precaritatea rezultatelor economice din 1993 (cosmetizate de actualii
guvernanţi) şi nesinceritatea opoziţiei parlamentare explică situaţia politică
actuală, caracterizată prin confuzie, amânare şi teamă de asumare concretă a
răspunderilor!
Efectiv,
Memorandumul nu a intrat încă în vigoare. Dar e1 a bulversat deja lumea
politică românească. Şi a bulversat-o pentru că a găsit-o total nepregătită!
La nivelul Puterii
efectele sunt cele mai vizibile. E şi normal: în astfel de vremuri, guvernarea
nu este o joacă! Pe de o parte, formula unui guvern minoritar PDSR, cu sprijin
parlamentar la stânga (PUNR, PSM, PDAR) se dovedeşte, iată, depăşită. Sigur,
această coaliţie de stânga a votat Memorandumul, dar numai în măsura în care
acest lucru asigură menţinerea actualei Puteri. O continuare a acestei formule
şi după ce actualul Memorandum îşi va cere scadenţa în Parlament şi îşi va fi
produs deja primele efecte sociale grave nu e cu putinţă. Preţul politic şi
electoral pe care ar trebui să îl plătească partide de stânga (PSM) sau partide
„tradiţional" anti-occidentale (PRM) ar fi suicidar. De aici şi nesfârşitele
căutări de „formule" care eşuează una după alta în discuţii PDSR - aliații
de stânga. Şi tot de aici, deschiderea spre „dreapta" a liderilor PDSR.
Este clar că un guvern făcut cu „pentagonala roşie" nu e agreat la
Washington, prilej să observăm că democraţia nu exclude tot soiul de condiţionări,
altfel nelalocul lor, în teorie!
Pe de altă parte, o
alianţă PDSR-CDR este şi nepractică și, tehnic vorbind, greu de conceput.
Nepractică, pentru că PDSR ar trebui să împartă puterea şi în guvern (unde i se
cere să renunţe la postul de premier!), dar şi în prefecturi. Dat fiind
caracterul vădit clientelar al PDSR, i s-ar periclita unitatea şi chiar
existenţa ca partid! Apoi, un guvern PDSR-CDR ar fi un guvern cu şapte-opt
partide componente - ceea ce (cum am mai arătat) nu funcţionează nicăieri! Nici
o mirare, deci, că singurii dispuşi (PUNR) sau dezirabili (PUNR şi PD-FSN) la o
alianţă cu PDSR sunt şi cei mai curtaţi în prezent de guvernanţi. Pe de o
parte, din punct de vedere tehnic, ar rezulta un guvern cu numai trei componente,
deci relativ facil de condus. Pe de altă parte, PUNR ar fi menit să acorde un
plus de credit intern, iar PD-FSN - în occident cel mai agreat partid din
România - ar da faimoasa „credibilitate" externă! Dacă ţinem cont de
apetitul pentru guvernare al PD-FSN, dar şi de originea comună cu PDSR (vezi
fostul FSN de tristă amintire), nu ne-ar mira deloc să asistăm curând la un nou
„văzut - plăcut - pupat Piaţa `dependenţii!"
La ce ne putem
aştepta?
În ce priveşte
Memorandumul, sunt două posibilități. Fie ca el să cadă înainte de a fi devenit
efectiv, fie să fie pus în aplicare şi să eşueze pe parcurs! Prima variantă nu
se exclude, căci pe de o parte s-a intrat criză de timp, pe de altă parte au
apărut anumite probleme, care determină venirea (în curând) a negociatorului
FMI pentru România, dl Watson, la Bucureşti. Dacă aceste aspecte vor fi
realizate şi Memorandumul cu FMI va deveni efectiv, Romania se va vedea în
situaţia de a aplica în următoarele şase-şapte luni o terapie şoc, pentru care nici actualii guvernanţi, nici actualii
pretendenți la guvernare nu au determinarea politică ori capacitatea organizatorică
şi legislativă necesară, nici suportul popular indispensabil! Aşadar - ne temem
- se va intra pe un făgaş de foarte rău augur! La urma urmelor, terapia şoc a
avut un „succes" cu totul parţial numai în Polonia, care era infinit mai
pregătită şi mai sprijinită decât noi. Apoi, nimeni până acum nu a aplicat un
set de măsuri atât de radicale, după un gradualism ce a sărăcit ţara şi tot
omul. Încât, politic vorbind, cum politica economică de tip liberal este deja
aproape total compromisă, singura formă de opoziţie care va mai conta va fi
tocmai cea de stânga! Care iată, de pe acum face paşi ce o vor duce curând în
afara guvernării actuale.
Nimeni nu poate
profeţi viitorul; nici măcar pe cel imediat. Dar retrospectiv privind,
lucrurile apar ca și cum toate divizările stângii (inclusiv marea schismă
FSN/FDSN) au jucat în favoarea ei, iar cele ale dreptei i-au fost ruinătoare.
Poate tocmai pentru că stânga ştie să fie ce este, iar dreapta (cea adevărată)
nu se vede încă...
(articol scris de
Corneliu Ioan Dida și apărut în revista Mișcarea,
anul III, nr. 5 (26), 1-15 martie 1994)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comentariul dvs. așteaptă moderarea.