125 de ani de istorie în date
1877 Alianţa cu
Rusia (Livadia). Independenţa. Victorioşi în războiul ruso/româno-turc.
1878 Congresul
din Berlin: izolare externă. Pierdem Basarabia de Sud. Ni se recunoaşte totuşi Dobrogea.
1879-1883 -
Apropierea de Germania. Se proclamă Regatul (1881).
1883-1914 -
Alianţa cu Germania şi Austro-Ungaria. Protecţia externă faţă de Rusia. Progres
intern economic, social, cultural.
1913 - Protejaţi încă de alianţa cu Centralii, arbitrăm al doilea război balcanic şi, la Pacea
de la Bucureşti, obţinem, neinspirat, Cadrilaterul.
1914-1916 - Începe
primul război mondial. Proclamăm neutralitatea.
1916-1918 -
Alianţă cu Franţa, Anglia, Italia şi Rusia. Acestea ne recunosc dreptul etnic
şi istoric asupra Transilvaniei şi Bucovinei şi ni le promit, în caz de
victorie. Înfrângerea în campania din 1916. Victorie la Mărăşeşti şi la Oituz (1917).
Trădarea ruşilor, intraţi în revoluţie şi război civil (1917). Izolare externă totală - occidentul nu ne poate ajuta. Pacea de la Buftea - pierdem Dobrogea şi crestele
munţilor (mai 1918). Reluăm alianța şi lupta alături de Antantă (noiembrie 1918).
Suntem în tabăra învingătorilor.
1919 - Puterile
Aliate nu mai recunosc promisiunile teritoriale. Tratatul de la Bucureşti (1916). Izolare totală, la Versailles (iunie 1919). Atacaţi de Ungaria
bolşevică a lui Bela Kuhn. Ocupăm Budapesta (august 1919).
1920 - Somaţi de
Aliaţi, revenim la Tratative şi, cu condiţii care cenzurau grav independenţa
naţională, ni se recunoaşte Transilvania, Bucovina, Basarabia şi Cadrilaterul.
Se naşte România Mare!
1920 - 1939
Alianţă de facto cu Parisul şi Londra. Moare Ferdinand; moare Ionel Brătianu
(1927). În special după 1933, independenţă cenzurată de legăturile
„speciale" cu Parisul şi Londra. Guvernul Duca aranjat la Paris, iar după
”pactul" politic al alegerilor din decembrie 1937, Jean Pangal aduce de la
Paris (!) soluţia - un guvern Goga-Cuza (!). Iar ambasadorul englez R. Hoare,
în ianuarie 1938: „este preferabilă o dictatură (a lui Carol al II-lea — n.n.)
unei guvernări legionare" (care nu putea veni decât prin alegeri libere! —
n.n.).
1939 - Începe al
doilea război mondial. România proclamă neutralitatea.
1939- 1940
Neutralitate formală, dar fără a se fi respins garanţiile anglo-franceze.
Neutralitate caducă după prevederile pactului Molotov-Ribentropp (august 1939).
1940 - Prăbuşirea militară a Franţei. Dezastrul britanic de la Dunquerque. Urmarea -
izolarea totală a României. În două luni pierdem Basarabia şi Bucovina de Nord,
Cadrilaterul şi Ardealul de Nord. Carol al II-lea silit să abdice. Guvern
Antonescu-Sima (septembrie 1940).
1940 - 1944 - Alianţă cu Germania, Italia şi Japonia.
1941 - Începe
războiul de la răsărit. Recuperăm Basarabia şi Bucovina. Administraţie nominal-românească
în Transnistria.
1944 - Germania în degringoladă militară. Lovitura de stat de
la 23 august. Întoarcerea armelor contra germanilor. Alianţă formală cu Naţiunile
Unite. În fapt - ocupaţie sovietică.
1944 - 1947 Ocupaţie
sovietică, instalarea regimului comunist, izolare externă totală.
Pacea de la
Paris (februarie 1947) - pierdem Basarabia, şi Bucovina de Nord plus Herţa.
Pierdem cobeligeranţa. Ni se impune respingerea planului Marshall (iulie 1947).
1948 - 1989 Alianta
cu Moscova (CAER-1949; Tratatul de Varşovia-1955). Satelizare totală (1948 -
1962).
1958 - Trupele sovietice părăsesc România.
1963 - Scandalul Valev,
planurile de dezmembrare a României cad.
1964 - 1989 - Independenţă cenzurată de Moscova. Declaraţia din aprilie 1964. Reromânizarea
PMR(PCR).
1967 - relaţii
diplomatice cu RFG, vizita lui Maurer în SUA.
1968 - respingerea invadării
Cehoslovaciei. Joc de basculă diplomatică între Moscova și Washington şi între Moscova şi
Peking.
1971 sfârşitul
„liberalizării" interne.
1973 - demisia
lui Maurer. Drum liber dictaturii lui Ceauşescu.
1978 - Fuga lui
Pacepa.
1985 - Vine
Gorbaciov la putere. Perestroika şi glasnost.
1987 - Gorbaciov
la Bucureşti. Ceauşescu respinge definitiv perestroika. Evenimentele de la
Braşov pecetluiesc izolarea totală a României.
1987 - 1989 - Izolarea externă totală.
1988 Ceauşescu
respinge clauza.
1989 februarie -
Ceauşescu îl reconsideră pozitiv pe Stalin (interviu Time). Scrisoarea celor
şase.
1989 -
Prăbuşirea regimului comunist. Amploarea demonstraţiilor, cei peste 1.000 de morţi şi
miile de răniți, televizarea în direct salvează - după unii - România de la
dezmembrarea prevăzută de scenariul extern. După televizarea „procesului"
Ceauşescu şi bâlbâielile tot mai penibile ale FSN, se pierde simpatia Vestului
şi se revine la izolarea externă.
1990 - 1991 -
Suntem oaia neagră a Estului. Apropierea de Moscova este ratată (avortarea
pactului Iliescu-Gorbaciov). Criza din Golf (august 1990-martie 1991) şi criza
din Iugoslavia (declanşată în iunie 1991) scot România de pe agenda prioritară
a Vestului. Izolarea externă totală continuă.
1992 Guvern FSN - liberali.
Consens putere/opoziţie privitor la „integrarea în Europa".
1993 - Semnarea
Acordurilor de Asociere a României la Comunitatea Europeană. Primirea în
Consiliul Europei. Reacordarea clauzei. Apropiere de Occident, dar România este
în continuare izolată, fără alianţe şi în plină criză economică, socială,
morală şi - potenţial - politică. Curte asiduă către NATO.
De-a lungul a
125 de ani de independenţă de stat, România a cunoscut, sub raportul relaţiilor
externe, patru stări:
I. Alianţe.
a) În vreme de pace: ele au asigurat o anume
protecţie externă şi implicit o anumită stabilitate internă, la adăpostul
căreia s-au realizat progrese economice, sociale şi culturale. Tipică în acest
sens a fost alianţa cu Germania şi Austro-Ungaria (1883 - 1914). Acelaşi lucru
s-a sperat şi din partea sistemului post-Versailles. Condiţionările din
Tratatul de Pace (1920) şi anumite ingerinţe economico-financiare, dar şi politice, ale Parisului, au avut drept urmare o independenţă cenzurată (de la Paris şi
Londra) şi o tot mai dramatică divizare internă, mai ales după 1930.
b) În vreme
de război: alianţele au avut un caracter conjunctural şi au fost impuse de un
calcul de riscuri şi şanse, subsumate obiectivelor naţionale tradiţionale:
independenţă şi unitate naţională.
În general, alianţele României au privit
preponderent spre apusul Europei. Blocul anglo-francez, cel mai stabil în
ultimul secol, a fost şi cel mai agreat de opinia publică internă, dar şi de clasa
politică până în 1947. Alternativa apuseană a acestei alianţe a fost Germania.
Preferată de o minoritate la 1916, Germania ne-a devenit aliat efectiv abia în
condiţiile izolării totale din 1940.
Alianţele cu Rusia au fost impuse
totdeauna de situaţii fără ieșire. La 1877 alternativa Livadiei era ocuparea militară de către
Rusia şi distrugerea țării, ce ar fi devenit teatru de război pentru ruşi și
turci.
La 1916, alianţa cu Rusia era un efect inevitabil al orientării noastre
către Paris şi Londra, care erau aliate cu Petrogradul de atunci.
După 1944,
alianţa cu Moscova a fost rezultatul unei strategii globale a Occidentului, dispus, pe atunci, de a plăti contribuţia URSS la distrugerea Germaniei hitleriste cu
soarta a 120 de milioane est-europeni.
Rusofobia
românilor are ca sursă imperialismul rus, cele 13 invazii ruse şi chestiunea
Basarabiei şi Bucovinei, ocupate şi astăzi.
Până la satelizarea ţării,
alianţele României erau gândite preponderent în complicatele ecuaţii ale relațiilor interstatale, în care - desigur - rolul principal îl jucau marile puteri din
Europa: Franţa, Anglia, Germania, Rusia, Italia. După procesele integratoare
din vestul Europei şi dezmembrarea URSS, un rol din ce în ce mai mare îl au
diversele entităţi de gen: Comunitatea Europeană (în plan economic şi politic),
Consiliul Europei (în plan politic şi juridic), NATO (în plan militar) şi AELS (în
plan economic), UEO (în plan militar) şi CSI (în plan politic, economic şi
militar, cu o conotaţie aparte pentru chestiunea Basarabiei, practic şi azi în
orbita Kremlinului).
II. Neutralitatea.
Nu am avut niciodată vocaţia
neutralităţii, pentru că ne-am aflat la un triplex confinium - între spaţiul
germanic, rusesc şi otoman - unde am fost pândiţi „tradiţional" de toate
poftele. După apunerea definitivă a Turciei imperiale ecuaţia s-a simplificat
şi România s-a aflat în spapul inter-ruso-german, situaţia externă a României
depinzând în cel mai mare grad de echilibrul şi relațiile ruso-germane. Acestă
tri-polaritate, devenită mai apoi bipolaritate, a făcut ca România să se
orienteze tradiţional spre un joc de basculă diplomatică între Germania și Rusia
şi în care rolul fundamental l-a jucat, până în 1947, factorul anglo-francez.
După 1964, într-o măsură mai mică, rolul de ax al basculei a fost preluat de
contradicţia ruso-chineză şi ruso-americană.
Neutralitatea, în aceste condiții, a fost
adoptată de fiecare dată când în Europa a început războiul mondial. Ea a fost
deci, conjuncturală, şi de fapt de scurtă durată.
- Bine cumpănită,
bine utilizată la 1916, ea a permis o schimbare radicală de alianţă, o pregătire
diplomatică excelentă a războiului şi - în limitele posibilului - şi o pregătire
economică şi militară pentru Întregirea Naţională.
- Cea din 1939,
proclamată de Carol al II-lea era într-adevăr dorită de mai tot românul. Din păcate,
ea nu era posibil de păstrat şi nici credibilă în condiţiile în care alianţele
tradiţionale cu Londra şi Parisul continuau să iluzioneze clasa politică a
vremii, iar garanţiile anglo-franceze nu erau respinse explicit. Apoi, pactul
Molotov-Ribentropp din august 1939 o făcea ca și caducă. În sfârşit, ameninţată de
revizionismul maghiar şi sovietic şi având o politică net anti-germană, faptic
România era izolată, căci „Dumnezeu era prea sus iar Franţa prea departe".
III. Independenţa
cenzurată.
Evident, acestă cenzură au făcut-o protectorii noştri de facto, în
cadrul diverselor alianţe. În perioada interbelică, fără să a fi avut un Tratat
clar cu Londra şi Parisul, orientarea şi anume acorduri ne plasau ferm în
tăbăra „aliată". La bază era ideea că numai cei ce ne ajutaseră să facem
România Mare erau interesaţi să ne ajute s-o menţinem.
Se uita că întregirea
România până la Nistru devenise posibilă tocmai datorită prăbuşirii Rusiei în
revoluţie şi război civil. După cum se uita şi faptul că, după ce Rusia ne
abandonase în mâna nemţilor după trădarea rusească, la 1917, Occidentul nu fusese
în măsură să ne ajute efectiv şi ne mai şi reproşase dramatic pacea separată de
la Buftea, niciodată ratificată de Parlament sau contrasemnată de Ferdinand.
Apoi, URSS devenise o mare putere economică, politică şi militară încă de la sfirşitul
anilor `20. Iar când, în 1934, reluam relațiile diplomatice cu Moscova, URSS
refuză recunoaşterea clară şi publică a apartenenţei Basarabiei la România.
Nici o mirare că, în aceste condiții, dreapta - legionarii, în special - considerau că
principalul pericol pentru România era URSS. Iar aceasta, într-o dublă ipostază: cea revizionistă, dar şi cea a pericolului bolşevic, care ar fi însemnat o
catastrofă naţională. Cum ingerinţele şi condiţionările economice, financiare, dar şi politice deveneau tot mai frecvente din partea Parisului și Londrei şi cum
revizionismul devenea tot mai presant, dreapta - un Codreanu, un Goga - vedeau
în alianţa cu Roma şi Berlinul unica contrapondere reală şi efectivă la
pericolul ruso-bolşevic. Ca rezultat al acestor orientări fundamental
ireconciliabile, divizarea politică internă creşte, statul de drept încetează
efectiv să mai existe şi instrumentele represive, discreţionar la îndemâna
Regelui Carol, declanşează în două rânduri (1933-34 şi 1938-39) vaste campanii
sângeroase anti-legionare. Statul de drept, parlamentarismul, democraţia şi
însăşi monarhia îşi pierd enorm din credibilitate în țară, şi România alunecă
inevitabil spre totalitarism (inițial carlist) şi izolare externă totală efectivă.
După abolirea
monarhiei (1947), regimul comunist devine atoputernic, iar satelizarea ţării - deplină. Cât priveşte independenţa cenzurată (de Moscova, desigur) instalată după 1964, evenimentele sunt prea recente pentru a avea date suficiente.
Totuşi! În condițiile „destalinizării" proclamate de Hruşciov (1956), Dej
şi echipa lui îşi văd salvarea în eliminarea elementelor kominterniste,
alcătuite preponderent din alogeni, după care proclamă că „la noi nu au fost
abuzuri staliniste”! Şi tot în 1956, Revoluţia maghiară îl va convinge pe Dej
de necesitatea unei alte politici faţă de ruşi. După o exemplară colaborare cu
Hruşciov la înăbuşirea revoluţiei din Ungaria, Dej obţine în 1957-58
repatrierea trupelor sovietice din România. Jucase aici un rol Tratatul de Pace
cu Austria (1955), care, prin plecarea ruşilor de acolo, înlătura motivaţia prezenţei
ruseşti în România - paza liniilor de comunicaţie spre Viena.
Acelaşi efect
favorizator l-a avut şi planul septenal sovietic (1958-1965), care necesita şi
economii, dar şi mână de lucru. Or, ambele le puteau oferi tocmai plecarea rușilor
din România. Încetând ocupaţia militară și "reromânizând" PMR (PCR), Dej
aplică tot mai mult o politică zisă naţională. Respinge planurile Valev,
deschide ţara creditelor şi licenţelor din vest, ia o poziţie echilibrată între Moscova şi Peking. În paralel se face o „liberalizare" internă,
eliberând pe toţi deţinuţii politici şi demarând recuperarea moştenirii
culturale naţionale. Ceauşescu continuă şi amplifică această linie, care
culminează cu momentul 1968. Începând cu 1971, „liberalizarea” internă intră în
umbră. Iar după 1973 se deschide drum liber spre dictatura personală a lui Ceauşescu.
Intrată sub controlul ruşilor - Tratatul de la Varşovia, CAER şi sistemul economic
comunist intern - independenţa, chiar şi cenzurată, îi permite României un joc de
basculă între Moscova şi Washington şi între Moscova şi Peking. După fuga lui Pacepa (1978) şi după declanşarea crizei economice interne (1981) acest curs se
epuizează şi România - după 1985 - evoluează spre o izolare externă efectivă.
Ambele momente de independenţă cenzurată - 1920-1939 şi 1964-1989 - sunt
rezultatul unor alianţe pe baze inegale. Cenzura anglo-franceză, în special
după moartea lui Ferdinand şi a lui Ionel Brătianu (1927), reprezenta o
abdicare de la linia fermă a Brătienilor.
Politica de independenţă iniţiată de
Dej între 1958-1964 era în schimb un net progres, o încercare meritorie în nişte condiţii cvasi-imposibile;
o recunoaştere venită din însuşi sânul PCR că ideea naţională era departe de
a fi epuizată istoric; mai mult, că ea putea deveni un reazem intern de nădejde
chiar şi pentru regimul comunist.
Eşecul acestei politici era inevitabil din
două motive, credem: motoarele comuniste interne, intacte, nu aveau suficientă
voinţă şi nici suficientă putere pentru scoaterea ţării din orbita sovieto-bolşevică,
iar politica lui Ceauşescu de după 1971-73 a dus la izolarea externă a ţării.
IV. Izolarea
externă.
Dacă lăsăm la o parte perioadele de ocupaţie militară - 1916-1918
(germanii) şi de după 1944 (ruşii) -, izolarea externă a fost cea mai nefastă. La
Congresul de la Berlin (1878) am pierdut Basarabia de Sud. Izolarea de după
Pacea de la Buftea (mai 1918) a dus la pierderea Dobrogei şi a crestelor munţilor
Carpaţi. Izolarea de la Congresul de la Versailles a fost plătită cu agresiunea
Ungariei lui Bela Kuhn, dar şi cu condiţii lezând independenţa ţării, reţinute
în Tratatul de la 1920. Izolarea din 1940 a dus la dezmembrarea României Mari,
iar izolarea totală de după 1944 - la pierderea Basarabiei, a Bucovinei de Nord,
a Herţei, a cobeligeranţei şi la satelizarea şi bolşevizarea ţării. În sfârşit,
izolarea de după 1985-1987 a făcut posibile evenimentele din 1989, în care însă
scenariul extern prevedea şi dezmembrarea României...
Actualul
consens Putere-Opoziţie, privitor la integrarea europeană a României, pare a fi
singura alternativă la izolarea în care România a alunecat la sfârşitul „erei"
Ceauşescu. Se speră şi sunt premise ca această integrare să însemne
însănătoşire economică, modernizare, creşterea nivelului de trai, sistem
democratic autentic şi stat de drept. Dar care va fi preţul? Este sincer
Occidentul când examinează dosarul integrării României? Sau măcar decis? Şi în
ce formă? Se va putea acomoda Comunitatea Europeană cu o Românie unitară ce
aspiră (alt consens Putere-Opoziţie) să refacă unitatea naţională la Nistru?
Sau: se va putea acomoda România cu exigenţele integrării sau cu exigenţele,
mai puţin publice acestea, ale corifeilor integrării de la Bonn, Paris, Londra,
Bruxelles şi Strassbourg?
Apoi, proiectul integrării este cu mult mai mult
decât o simplă alianţă. El este, pe deasupra, un proces îndelungat, pe puţin
două decenii. Şi cum vor evolua până atunci însăşi nucleele integratoare de
azi? Cum va evolua Comunitatea Europeană până la şi după Maastricht? Cum va
evolua NATO? Cum va evolua lumea de la Răsărit - CSI, spaţiul musulman, China
şi Asia extrem orientală?
Şi mai e ceva. Tradiţional, România a avut
întotdeauna politici alternative la politica adoptată oficial. Azi avem aşa
ceva? Sau, în locul alternativelor, rămânem mulţumiţi cu celebrul, de-acum,„consens" naţional? Sigur, crearea unei alternative serioase şi viabile la
actuala orientare cvasi-generală spre vest presupune informaţii şi mijloace pe
care nu presa, cu inerentele-i limite, e chemată să o făurească. Dar presa poate
(şi trebuie) să facă analize (când e vorba de trecut) şi desigur să ridice
semne de întrebare, fie ele şi utopice, atunci când unanimitatea e pe cale din
nou să ne cuprindă și - poate - chiar să ne amăgească...
(articol scris de Corneliu Ioan Dida, apărut în revista Mișcarea, anul II, nr. 12 (17), 1-15 nov. 1993)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comentariul dvs. așteaptă moderarea.